Americký blog: Tesla by mohla svou další gigatovárnu postavit v Česku

  • 516
Výrobce elektromobilů a baterií Tesla Motors chce postavit další gigatovárnu, po vzoru té, kterou nyní spouští v americké Nevadě. Dle zdrojů vědeckého blogu The Space Invader by mohla firma tuto továrnu postavit v Česku. Tesla ale podle svého mluvčího přesnou lokalitu zatím nehledá.

Kalifornský podnikatel Elon Musk oznámil minulý týden po akvizici německé firmy Grohmann Engineering, že plánuje postavit další ze svých „gigatováren“. Tak se totiž přezdívá továrně na lithiové baterie do elektromobilů, kterou firma postupně spouští v americké Nevadě. Svou rozlohou patří nevadský závod mezi největší továrny, potažmo i budovy na světě.

Jak velká je gigatovárna?

Gigafactory je označení, které se v médiích vžilo pro výrobní závod Tesly v Nevadě. Onu předponu “giga” si vysloužila továrna svou velikostí, která ji po dokončení má stavět po továrně Boeingu ve washingtonském Everett do pozice druhé největší budovy na světě podle užitné (či podlahové).

Co se zastavěné plochy týče, bude gigafactory dokonce první (budova Boeingu je vyšší, má více podlaží a tak větší užitnou plochu). Konkrétně má po finálním dostavění (výroba začala zatím jen v části, zbytek se dostavuje) zabírat plochu bezmála 538 tisíc čtverečních metrů.

To je víc, než rozloha nejmenší české obce - Závisti na Blanensku, ve kterém žije 141 obyvatel. Je také 5,3násobně větší než distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi - tedy nejrozlehlejší budova postavená v Česku v posledních dekádách. A ano, fotbalová hřiště - těch se na plochu gigafactory vejde 84.

Pokud někoho neuspokojí česká a metrická přirovnání, vězte, že Američané se dočtou, že gigafactory se rozkládá na ploše 133 akrů. Akr je stará imperiální jednotka představující čtverec o straně 63,6 metru. Zavedena byla proto, že odpovídala ploše pole, které rolník s párem volů zoral za jeden den. Na plochu gigafactory by tak volové potřebovali 133 dní.

Gigafactory II by měla podle Muska vyrůst v Evropě, o konkrétní lokaci se má rozhodnout příští rok. Ve čtvrtek potom přišel blog The Space Invader (TSI)zaměřený na texty o vědě či vesmíru, který hojně publikuje zprávy o projektech Elona Muska (kromě Tesly hlavně o jeho vesmírném projektu SpaceX), s informací, že horkým favoritem na umístění továrny je Česko.

„Vládní zdroje blízké TSI prozradily, že i když nebylo zatím potvrzeno, existuje velká šance, že Tesla umístí svou novou gigatovárnu severně od Prahy v České republice,“ píše se na blogu.

O tom, že by v Česku investici od Tesly chtěli, mluvili v CzechInvestu, tedy agentuře ministerstva průmyslu, která má lákání zahraničních investoru do Česka na starosti, už před dvěma lety (psali jsme zde). Zdroj iDNES.cz blízký vládě (jiný, než na kterém zakládá své tvrzení TSI) potvrzuje, že nezůstalo jen u slov. „CzechInvest už dlouho lobbuje v Kalifornii, hodně činná je v tomto ohledu i česká ekonomická diplomacie,“ říká.

Informaci ale oficiálně nikdo nepotvrdil. „Vyjednávání s potenciálními investory zásadně nekomentujeme. Nemůžeme tedy žádné informace ani potvrdit ani vyvrátit,“ sdělila Petra Menclová, mluvčí agentury CzechInvest. Obdobně mluví i mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba. Ovšem v dodatku potvrzuje, že Tesla je v Česku vítaná.

„Ministerstvo podporuje každou investici, která do České republiky přivede výrobu s vysokou přidanou hodnotou, solidními platy, a to především do sociálně postižených oblastí. Výrobu elektromobilů bychom uvítali tím spíš, že tato oblast patří k prioritám ministerstva, ve které spatřujeme budoucnost automobilového průmyslu,“ říká.

Zdrženlivěji reagovala i samotná automobilka. „Vždy jsme říkali, že by mělo smysl otevřít továrnu, která bude blízko klíčovým trhům v Evropě a Asii. Lokalitu ale ještě nehledáme,“ reagoval na spekulaci mluvčí Tesly Berith Behrens.

Kromě nejmenovaných zdrojů argumentuje vědecký blog i stále nízkou cenou práce v Česku nebo rozvinutým automobilovým průmyslem. Pro podle něj hraje i fakt, že pod krušnohorským Cínovcem se nachází největší zjištěné evropské naleziště lithia - tedy kovu, který je pro výrobu velkokapacitních baterií klíčový (naposledy jsme o plánech na jeho těžbu psali zde).

Mimochodem: Akcie australské společnosti European Metals, jejíž dceřinná společnost Geomet zkoumá zásoby lithia v Cínovci, připsaly během pátku na burze ve Frankfurtu přes 15 procent.

CzechInvest se snaží, místo by se našlo...

V roce 2014 se mluvilo o tom, že by se v Česku mohly vyrábět a vyvíjet automobily. A i když nevadská továrna má produkovat hlavně baterie do aut nebo domů a firem, sám Musk připustil, že gigatovárna číslo dva by mohla být hybridní. Tedy vyrábět i celé elektromobily, jejichž produkci plánuje s příchozím modelem Tesla 3 navýšit na 600 tisíc vozů ročně.

Další otázkou je, zda a kde by vůbec mohla tak velká továrna vyrůst. I kdyby byla jen poloviční než ta nevadská (která má ve finále zabírat plochu 538 tisíc čtverečních metrů), byla by více než dvojnásobně velká než distribuční centrum Amazonu v Dobrovízí (95 tisíc m2). A i americký e-shop měl tehdy problém najít dostatek připravených ploch, kde by mohl svůj sklad rychle postavit.

Situace by to byla složitá - leč nikoli neřešitelná - i nyní. „Je nutné počítat s tím, že kvůli předpisům by na postavení budovy o rozloze 200 až 500 tisíc čtverečních metrů byl potřeba pozemek ještě přibližně o polovinu větší,“ říká expert na industriální nemovitosti ze společnosti CBRE Lukáš Šaling.

Žádné takové již připravené pozemky v Česku podle něj momentálně nejsou. „Po přípravě by ale šlo použít pozemky v několika málo českých průmyslových zónách,“ říká Šaling s tím, že v úvahu by připadaly pozemky v severních Čechách (tam se nachází například žatecká průmyslová zóna Triangl), na Ostravsku nebo v západních Čechách okolo dálnice D5.

Pokud bychom chtěli brát doslova zmíněný blog TSI, splňoval by podmínku „na sever od Prahy“ jediný žatecký Triangl.


Elektromobil