Reklama

Wi-fi, klimatizace. Na lokálky v Pošumaví míří vlaky bez průvodčích

  • 88
Cestující na několika tratích v Jihočeském kraji čeká od prosince zásadní změna. Po letech na nich přestanou jezdit vlaky Českých drah, místo toho je začnou vozit zelenooranžové soupravy společnosti GW Train Regio. Její vlaky prošly rozsáhlou modernizací.

Zeleno-oranžové soupravy společnosti GW Train Regio začnou jezdit v Pošumaví (5. května 2017). | foto: Petr Lundák, MF DNES

Dopravce v pátek vlaky pro pošumavské lokálky poprvé ukázal, v příštích dnech začne s prezentačními jízdami. Na koleje vyšle motorové jednotky RegioSprinter z poloviny 90. let, které jezdily v Německu.

Firma GW Train Regio je koupila a nechala je opravit ve společnosti CZ Loko. Nahradí staré motorové vozy řady 810 nebo novější Regionovy, které většinou na trasách jezdí.

Vozy jsou nízkopodlažní, mají bezbariérový prostor a jsou klimatizované. Na rozdíl od původních jednotek mají i WC, na kterém bude přebalovací pult. Součástí vlaku budou zásuvky pro dobíjení drobných přístrojů nebo bezdrátové připojení k internetu. Do každé soupravy se vejde 65 sedících cestujících. Sedadla budou polohovací s opěrkou hlavy.

Kraj výrazně ušetří

Reklama

Společnost GW Train Regio vyhrála soutěž na provoz vlaků, kterou vypsal Jihočeský kraj. Firma porazila Arrivu a České dráhy, které dosud na tratích jezdí bez soutěže. České dráhy zkoušely u antimonopolního úřadu výběrové řízení zarazit, nakonec ale neuspěly a loni v prosinci kraj s GW Train Regio smlouvu podepsal.

Kraj díky soutěži uspoří za patnáct let smlouvy zhruba 450 milionů korun oproti stávajícím cenám za stejné služby, které poskytují České dráhy.

Fotogalerie

Firma zatím jedná s krajem o ceníku, který by se neměl příliš lišit od stávajících cen. Smůlu ale budou mít majitelé různých průkazů Českých drah na slevu.

V případě některých relací bude GW Train Regio levnější: například jízdenka z Českých Budějovic do Českého Krumlova bez slev má stát 40 korun, u Českých drah stojí jízdenka 52 korun.

Řada kritiků nástupu nového dopravce se obává toho, jak bude firma zvládat návaly cestujících v sezoně například při cestách na Lipno. Firma však připravuje vlastní vozy na přepravu jízdních kol.

„Zaměříme se na podporu turistiky v hlavní sezoně od května do září nasazením většího počtu vozidel a speciálních železničních vozidel na přepravu kol,“ potvrdil šéf GW Train Regio Robert Krigar.

V sezoně průvodčí budou

Na cestující čekají samoobslužné automaty na jízdenky, které budou přijímat hotovost i karty. Nebudou ve vlacích náhodou: zejména mimo sezonu, kdy nejezdí tolik lidí, firma počítá s tím, že vlaky budou jezdit bez průvodčích.

Kontrolovat lidi, zda mají jízdenku, budou revizoři, kteří budou náhodně do vlaků nastupovat. O výši pokuty pro případ jízdy bez lístku dopravce zatím nerozhodl. „V sezoně průvodčí budou, stejně jako ještě lidé, kteří budou pomáhat s nakládáním kol,“ dodal Krigar.

Firma jedná s Českými drahami o tom, že by převzala jejich depo ve Volarech, které by sloužilo jako opravárenská základna. Dohoda zatím ještě nenastala.

GW Train Regio bude jezdit na tratích, které kraj nazval Provozní soubor Šumava. Jde o tratě České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Volary - Nové Údolí a Strakonice - Volary. Jihočeský kraj je jedním z mála krajů, který se odhodlal regionální vlaky soutěžit.

Pro tratě má dopravce připraveno celkem 11 jednotek RegioSprinter, jako zálohu pro silné dny má firma ještě čtyři motorové vozy řady 810.

Jednotky mají lepší zrychlení než stávající soupravy na tratích, proto by se měly mírně zkrátit i jízdní doby. Přesné jízdní řády sice firma ještě nezveřejnila, podle Krigara to však bude zkrácení v řádu minut.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

88 příspěvků v diskusi

Reklama