"Dříve se díky se díky němu ušetřilo 0,4 procenta roční spotřeby," dodává Kříž.
"Důvod je ten, že se vyrovnala spotřeba elektřiny v průběhu dní i jednotlivých ročních období." Ubylo výrobních provozů, kde se začínalo ráno v šest, a v zimním období tedy bylo nutné déle svítit.
První zpoždění, za které dráhy nemohou
Když přijede vlak o hodinu později, je po celé Evropě zvykem vrátit jízdné nebo příplatky. Dělají to i České dráhy. V noci ze soboty na neděli se však nic vracet nebude.
Kvůli přechodu na letní čas přijedou o hodinu později všechny noční vlaky. Například noční rychlík Pannonia, který jezdí z Bukurešti do Prahy, zastaví v Brně pět minut před druhou.
ČTĚTE TAKÉ: |
V neděli se posune čas o hodinu vpřed |
"Vzniklé zpoždění v maximální výši šedesáti minut se v průběhu další jízdy může snížit," říká Pavel Tesař z Českých drah. Každoroční posun ručiček o hodinu vpřed se dotkne několika nočních rychlíků. "Všechny vlaky s pravidelným odjezdem mezi druhou a třetí hodinou vyjedou již podle nového času," říká Tesař, "tedy o šedesát minut později."
Z celkových téměř pěti milionů ročně vypravených vlaků devadesát procent dojede včas. Největšími hříšníky v nedodržování jízdního řádu byly vlaky EuroCity, které mají být výkladní skříní železnice.
Kdy se letos mění čas • Zimní na letní 28. března: ve dvě hodiny se ručičky posunou na hodinu třetí • Letní na zimní 31. října: ve tři hodiny se ručičky posunou na hodinu druhou Pramen: sbírka zákonů |