Alitalia je posledních pět let neustále ve ztrátě a Řím se snaží už déle než rok prodat státní podíl 49,9 procenta akcií, aby firma získala dlouhodobého partnera a měla šanci na přežití.
Alitalii hrozilo, že jí v příštích měsících dojdou peníze na provoz a bude muset vyhlásit bankrot. Prodej vlajkových aerolinií je však před dubnovými parlamentními volbami v Itálii citlivou politickou otázkou.
Air France-KLM předložila nabídku, podle které vymění jednu svou akcii za 160 akcií Alitalie. Hodnota akcií Alitalie tím vychází jen na 0,10 eura, což je 81 procent pod poslední tržní cenou firemních akcií. Dřívější zprávy naznačovaly, že Air France-KLM nabídne jednu svou akcii za sedmdesát akcií Alitalie, což by oceňovalo italskou firmu na 317 milionů eur.
Spojení s Alitalií by dále posílilo postavení skupiny Air France-KLM. Ta je největším evropským přepravcem a podle tržeb také největší leteckou společností na světě. Nabídnutá cena za Alitalii představuje pro Air France-KLM pouhé dva dny tržeb. Air France-KLM mimoto předpokládá navýšení kapitálu Alitalie o jednu miliardu eur.
Zaměstnanci se bojí propouštění
Francouzsko-nizozemský partner současně nabídne odkoupení všech konvertibilních dluhopisů za páteční tržní cenu, což ho vyjde na dalších více než šest set milionů eur.
"Alitalii to poskytne prostředky pro opětné nastartování jejího rozvoje a v důsledku toho k upevnění pozice národní jedničky," uvedla Air France-KLM. "Členství ve skupině Air France-KLM spolu s realizací navrženého (podnikatelského) plánu by mělo Alitalii umožnit návrat k provoznímu zisku už v roce 2009," dodala společnost.
Končící italská vláda Romana Prodiho by měla o nabídce Air France-KLM jednat příští týden. Air France-KLM však říká, že zásadní pro ni bude stanovisko odborů Alitalie a postoj příští italské vlády, která vzejde z dubnových voleb.
Silvio Berlusconi, jehož seskupení teď v průzkumech veřejného mínění vede, prodej Alitalie kritizoval a vyslovoval se pro italské řešení. Odbory, které častými stávkami zhoršují ztrátovost Alitalie, se obávají rušení pracovních míst, zejména v divizi služeb AZ Servizi, kde pracuje téměř osm tisíc lidí.