Je to první velký kontrakt mezi Českými drahami a polskými výrobci vlaků. Do soutěže se hlásila ještě slovenská ŽOS Vrútky, ta ale nabídku cenově výrazně přestřelila nad 2,6 miliardy korun.
Pesa šla naopak výrazně níž a dráhy nakonec nové vlaky nakoupí o čtvrtinu levněji, než byl jejich odhad při vyhlášení soutěže. Za soupravy zaplatí bez daně 1,988 miliardy korun. Jedna souprava pro 120 lidí tak vyjde zhruba na 64 milionů. Nákup bude z velké části hradit Evropská unie.
Pesa ještě musí počkat na konečnou smlouvu. "Zatím podepsaná není. Probíhají procedury před podpisem smlouvy, například kontrola Regionálními radami," uvedl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Nové jednotky budou vycházet z motorových souprav ATR 220, které jezdí například v Itálii. Pro České dráhy projdou zřejmě ještě mírnou modernizací. Všechny soupravy mají být uvedeny do provozu do 28 měsíců od podpisu, tedy do léta 2013.
Kde budou vlaky jezditMariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary Karlovy Vary - Chomutov Čáslav - Nymburk Plzeň - Domažlice Kojetín - Valašské Meziříčí Děčín - Jedlová - Dolní Poustevna - Bad Schandau (DB) - Děčín Liberec - Česká Lípa |