Odhodlal se k němu obchodní řetězec Globus, který zlevnil více než sedm tisíc druhů zboží o 30 až 70 %. Převážně jde o oblečení a obuv.
Mluvčí Globusu Boris Malý přitom popírá, že by za zlevňováním stál nezájem zákazníků nebo celosvětová finanční krize. "Zprávami v televizi se opravdu neřídíme. Tak velký výprodej ostatně nejde naplánovat za pár dnů," řekl.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka souhlasí: "Nemluvil bych přímo o krizi, spíš o strachu z ní. Obchodníci vědí, že je v nejbližší době nečeká nic dobrého, a tak se snaží prodat co nejvíc," míní.
Obchodníci se podle něj bojí, že jim kvůli nižší poptávce po zimním zboží zůstanou plné sklady. "O konečné tržby bych se ale nebál, Češi si udělají hezké a bohaté Vánoce, i kdyby na chleba neměli," směje se Juračka.
Že lidé letos začali nakupovat méně a později než v předchozích letech, může souviset i s tím, že nejsou masírováni tak intenzivní předvánoční reklamou.
Potvrdil to mediální analytik Daniel Köppl, který soudí, že to je důsledek globální ekonomické krize. Ta doléhá i na zadavatele inzerce. "Většina firem jsou nadnárodní společnosti, které dostanou pokyn ušetřit, a Česká republika do toho spadne, i když k tomu není žádný důvod," uvedl.
"Pravá nákupní horečka sice začala později, ale lidé nakonec utratí stejně jako loni," říká ředitel Datartu Pavel Sláma s tím, že lidé jen odkládají nákupy stále blíž k Štědrému dni. Začínat s výprodeji už před Vánocemi však považuje za nesmysl.
Nic takového ostatně nechystají ani ostatní prodejci, které včera oslovila MF DNES. Většina z nich chce tak jako každý rok odstartovat výprodeje nejdříve 26. prosince.