Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČR zvažuje kvůli emisní kauze povinné kontroly, dotkly by se 150 tisíc aut

  19:19aktualizováno  20:24
Česká republika zřejmě přistoupí k povinným prohlídkám vozů, jichž se týká aktuální emisní skandál německého koncernu Volkswagen. Po jednání se svým německým protějškem v Berlíně to ve středu uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Rozsáhlá svolávací akce by se dotkla až 150 tisíc řidičů. Kontroly by mohly začít až v průběhu příštího roku.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

„V Německu budou muset zřejmě od příštího jara všechny automobily s dotčenými motory koncernu VW postupně na povinnou prohlídku. Stejný postup chtějí sladit v rámci Evropské unie. Po dnešní schůzce mám proto obavu, že auta s dotčenými dieselovými motory budou muset na povinnou svolávací akci i v České republice,“ řekl ve středu večer ministr Ťok.

Aféra dieselgate

Podle něj vše naznačuje, že do servisu bude muset zhruba 40 000 vozů Volkswagen, Audi a Seat, a také asi 106 000 škodovek. „Stále to zkoumáme, ale víc a víc docházíme k závěru, že abychom byli v souladu s homologací a aby u nás jezdila auta, která jsou legálně na silnicích, tak bez toho, aby auta prošla servisem, kontrolou a změnou softwaru, to ta auta nedodrží,“ doplnil ministr po jednání se svým protějškem Alexanderem Dobrindtem.

Ťok si neumí představit, že by Česko přistoupilo ke zcela jinému řešení než Německo, které už se pro povinné kontroly vozů z koncernu Volkswagen rozhodlo. „V Německu je to povinné. Když se někdo nedostaví ani po druhém nebo třetím vyzvání, tak mu seberou technickou a to auto nesmí na silnici. Já se trochu obávám, že budeme muset postupovat podobně,“ řekl ministr.

Podle Ťoka nelze očekávat, že by kontroly vozů začaly ještě v letošním roce. První svolávací akce by se podle něj mohla uskutečnit příští rok na jaře a z kapacitních důvodů budou kontroly rozloženy do celého roku. Svolávací akce by se podle ministra měly konat postupně podle typu vozu a typu motoru.

Volkswagen v USA zastavil prodeje silných dieselů

Samotný koncern ve středu rovněž informoval o tom, že svým dealerům v USA a Kanadě nařídil, aby pozastavili prodej vozů VW Touareg a vozů Audi typů A6, A7, A8, Q5 a Q7 z modelových let 2015 a 2016. Do zastavení prodeje zahrnul i stejné modely z let 2013-14.

Automobilka tím reaguje na pondělní rozšíření vyšetřování tamního Úřadu pro ochranu životního prostředí, který uvedl, že skupina Volkswagen instalovala software pro manipulace s emisemi i do dieselových automobilů z modelových let 2014 až 2016 s šestiválcovými třílitrovými motory.

Nové obvinění se podle agentury AP týká zhruba 10 000 aut. Kromě značek VW a Audi zahrnovalo i naftovou verzi vozu Porsche Cayenne. Automobilka Porsche vyjádřila nad obviněním úřadu rovněž údiv.

Ťok po jednání s německými odborníky uvedl, že u vozů s dvoulitrovým motorem by mělo stačit vyměnit software. U aut s objemem motoru 1,6 a 1,2 litru však patrně bude nutné zasáhnout do motoru, neměly by to ale být zásadní úpravy. „Budou to určitě úpravy měření množství vzduchu, které jde do válců. (Odborníci) mají indikace, že by to mohlo stačit, že nebudou potřeba dodatečné filtry nebo úpravy vstřikování,“ řekl ministr.

Kauza postupně bobtná, automobilku stojí peníze

Úřad již v září obvinil Volkswagen, že u řady vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Zářijové obvinění se týkalo vozů Volkswagen Jetta, Jetta SportWagen, Beetle, Audi A3, Golf a Passat z modelových let 2009 až 2015. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Software, který umožňoval obcházet testy na měření emisí, instaloval koncern Volkswagen do vozů s motorem EA 189 o objemu 1,2, 1,6 nebo 2,0 litru plnícím normu Euro 5. U škodovek se upravené motory dávaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid, jakož i Octavia, Yeti a Superb druhé generace. V současných modelech pro Evropu by být neměly.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu výrazně snížil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Automobilka v důsledku skandálu vykázala svou první čtvrtletní ztrátu za více než 20 let.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.