Vyplývá to z analýzy, kterou ve středu novinářům představila Česká kancelář pojistitelů.
Tahače návěsů přitom za posledních pět let zaznamenaly zdražení o 15 procent (zhruba o 6 300 Kč) a velmi rizikoví mladí řidiči do 30 let si v posledních dvou letech připlatili průměrně 750 Kč navíc. I tak právě tyto skupiny motoristů nadále generují ztrátu v řádech stovek milionů korun, kdy náklady výrazně převyšují přijaté pojistné.
„Co nejpřesnější vyhodnocení rizikovosti řidičů a stanovení adekvátní výše pojistného je pro pojišťovny naprosto zásadním tématem. V ČR se tak začínají objevovat nové pojistné produkty, které rozšiřují standardní rozlišovací kritéria a v pojistném zohledňují například u vozidla i počet najetých kilometrů ročně. Paralelně se zpřesňováním rozlišováním by však mělo dojít i k postupnému vyrovnání bilance u dlouhodobě ztrátových oblastí,“ uvedl výkonný ředitel kanceláře Jan Matoušek.
Do Česka míří „norské“ povinné ručení. Platíte podle brzdění i rychlosti |
Připomněl, že od roku 2015 byla zrušena povinnost nepojištěných motoristů přispívat na nepojištěné škody do garančního fondu ČKP. Co nezaplatí viníci nepojištěných škod, tak za ně uhradí pojišťovny, které tento náklad zohlední v pojistném. Nepojištění vinící obvykle zvládají uhradit zpět do garančního fondu pouze 30 procent z částky, kterou za ně uhradí, zbytek za nepojištěné motoristy zaplatí pojišťovny. Jen na konci loňského roku musely pojišťovny přispět do fondu částkou 250 milionů Kč a podobné příspěvky budou nezbytné pravidelně i v dalším období.
V Česku tak podle Matouška chybí nástroj jak přimět ty, kteří riskují jízdou bez povinného ručení, aby přispěli na nepojištěné škody, na což doplácí poctiví motoristé. V ČR nadále jezdí 120 000 až 130 000 vozidel bez povinného ručení a ročně způsobí 2 500 až 3 000 nepojištěných škod za stovky milionů korun. Celkem má povinné ručení 7,5 milionu vozidel všech kategorií. Registrovaných vozidel je přes osm milionů.
Pojišťovny loni zvedly ceny povinného ručení v průměru o několik procent. Zdražení bylo individuální, takže nebourající řidiči změnu prakticky nepocítili. Průměrná cena povinného ručení se ani v první polovině letošního roku příliš neměnila a pohybovala se okolo 2 800 Kč.
Povinné ručení poskytuje 13 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Srovnání jednotlivých produktů pojišťoven je tak obtížné.