Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Povinné ručení loni zdražilo o 30 korun. Víc se bourá, stouplo odškodné

  10:15aktualizováno  10:15
Povinné ručení loni třetím rokem po sobě zdražilo. V průměru se jeho cena zvýšila o 30 korun na 2775 korun. Důvodů je několik: vyšší výdaje za dopravní nehody, zvýšení odškodného obětem dopravních nehod i zrušení části poplatků do Garančního fondu.
Tragická dopravní nehoda u Nýřan na Plzeňsku v prosinci 2015.

Tragická dopravní nehoda u Nýřan na Plzeňsku v prosinci 2015. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Pojišťovny na tomto typu pojištění tratí ročně dvě miliardy korun, ekonomická ztráta byla tedy opět asi deset procent ročního pojistného. „Důvodem loňského zdražení zhruba o jedno procento jsou stále rostoucí náklady,“ řekl v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Další vývoj cen povinného ručení Matoušek odhadovat nechtěl. „Z hlediska asociace není možné vysílat signály, že by mělo letos docházet nějakému zdražení povinného ručení,“ uvedl Matoušek.

Tlak na cenu povinného ručení podle něj způsobuje pětiprocentní růst počtu škod, o pět procent roste také úhrada oprav vozidel, zásadně (o 200 až 300 procent) stoupají náklady na pokrytí škod na zdraví. Vyšší výdaje přinesl nový občanský zákoník, který zrušil tabulky, podle nichž pojišťovny vyplácely škody na zdraví.

Částky odškodného, které pojišťovny musí platit obětem nehod, tak podle pojišťoven vzrostly až o čtvrtinu.

Vliv na vyšší náklady mají i povinné odvody do Fondu zábrany škod a placení výjezdů hasičského záchranného sboru. Fondu zábrany škod musí pojišťovny platit tři procenta z vybraného povinného ručení a platí i paušální poplatky hasičům 5 600 korun za hodinu zásahu.

Na zdražení pojistek mělo vliv také zrušení příspěvku nepojištěných motoristů do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Zrušením sankce pro nepojištěné řidiče klesl příjem fondu, proto do něj musí více přispívat pojišťovny, což se projevilo zvýšením pojistného. Pojišťovny nemohou nyní oslovovat nepojištěné majitele vozidel, jejichž počet podle Matouška poroste.

Průměrné pojistné u povinného ručení přitom kleslo díky konkurenčnímu boji pojišťoven od roku 2007 do roku 2013 zhruba o 30 procent. Teprve v roce 2013 se trend otočil a pojistné začalo zdražovat.

Povinné ručení poskytuje dvanáct pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Matoušek uvedl, že dalším kritériem by mohl být třeba počet trestných bodů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.