Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Povinné ručení zdraží později, řidiči tak mohou ušetřit

  3:02aktualizováno  3:02
Velká část tuzemských pojišťoven odkládá obvyklé lednové zdražení povinného ručení až na jaro. Nevědí, jaké budou mít náklady a tlačí je konkurence. Správná taktika při uzavírání povinného ručení na příští rok tak může řidičům ušetřit minimálně několik set korun.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Kdo tak uvažuje o změně pojišťovny a stihne ještě letos uzavřít na příští rok pojistku u některé ze společností, které zdražení odložily, bude platit letošní sazbu.

Hned od Nového roku budou mít vyšší základní sazby podle serveru top-pojisteni.cz klienti tří ústavů: pojišťovny ČSOB, České podnikatelské pojišťovny a Allianz. První z nich zdraží o pět procent přímo k 1. lednu, zbývající dvě cenu pojištění zvedly už nyní.

Ve srovnání se začátkem letošního roku si pohorší i klienti Generali, AXA a Slavia pojišťovny. První z nich zdražila od července, zbývající už na jaře.

Tabulka, jak zdraží povinné ručení

Naopak pojišťovny Uniqa a Triglav oznámily, že příští rok zachovají letošní sazby. "U těchto pojišťoven tak pojistné pro příští rok klesne vlivem bonusu," uvedl Jan Žalčík z portálu srovnavac.cz, který se porovnání povinných pojistek věnuje. Uniqa nicméně nevylučuje, že v průběhu roku cenu zvedne.

Stejné ceny jako letos deklaruje i Kooperativa, druhý největší pojistitel motoristů v zemi. "Povinné ručení budeme po celý rok 2010 prodávat za stejné ceny jako v roce letošním," slíbil mluvčí pojišťovny Marek Vích. Česká pojišťovna zatím ceny nemá schválené, od ledna ale téměř jistě nezdraží.

Vyplácených škod přibylo

Většina z ústavů už opustila model pojištění podle kubatury auta, kvůli rostoucí konkurenci navíc přibývá akčních nabídek a slev. Česká pojišťovna například nabízí převod bonusu od řidiče na členy rodiny nebo slevu za auto vybavené autosedačkou.

Konkurenční boj je jedním z důvodů, proč pojišťovny změnu ceny odkládají. A zároveň jejich analytici těžko odhadují, jak příští rok "vyjdou".

Podle údajů České kanceláře pojistitelů letos pojišťovny na škodách za havárie svých klientů vyplácejí více peněz než loni. "Během prvních sedmi měsíců letošního roku evidujeme zhruba stejné množství dopravních nehod jako ve stejném období loni. Bohužel objem škod se zvyšuje," potvrdil mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Povinné ručení podraží později

Podle mluvčí Uniqy Evy Svobodové stoupají především náklady na léčebné výlohy lidí zraněných při nehodách.

A náklady pojišťovnám zvýší i povinný příspěvek na provoz záchranného systému. Zatím však nevědí o kolik. "Jaký příspěvek to bude a kdy by se měl začít platit, je zatím předmětem jednání," řekl mluvčí Hasičského záchranného sboru Petr Kopáček.

Na druhou stranu by cenu povinného ručení měla snížit kampaň České kanceláře pojistitelů proti neplatičům povinného ručení.

Od ledna jim hrozí za neuzavřenou pojistku vysoké pokuty, ČKP je od začátku roku vyměřila už 81 tisícům majitelů vozů a vybrala od nich 38 milionů korun.

zpomalení růstu ceny ručení

Pokud zaviní řidiči bez ručení méně nehod, nebude nutné navyšovat platby na krytí jimi způsobených škod. To může zpomalit růst ceny ručení.

Ty putují do takzvaného garančního fondu, do kterého zároveň přispívají pojišťovny.

Z tohoto fondu se vyplácejí škody způsobené nepojištěnými řidiči. "Pokud bude méně neplatičů, nebude vznikat tlak na vyšší dotace do garančního fondu," připustil mluvčí České pojišťovny Bálek.

Teoreticky by to tak mohlo být už příští rok. Letos totiž nepojištění řidiči způsobili díky kampani ČKP o pětinu nehod méně, a pojišťovny by tedy měly ušetřit. Jejich zástupci ale tvrdí, že na promítnutí tohoto trendu do ceny ručení je příliš brzy, o vlivu na cenu pojistky může podle nich být řeč až za pár let.

Podle výkonného ředitele ČKP Jakuba Hradce tažení proti neplatičům cenu ručení nesníží. "Jestliže neustále roste počet všech škod povinného ručení a současně jsou tyto škody neustále dražší, námi inkasované příspěvky do garančního fondu nemohou mít za následek pokles cen povinného ručení, ale spíše napomáhají pomalejšímu růstu cen povinného ručení," tvrdí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...
První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.