Povinné ručení zdraží téměř o šest procent

  • 25
Nejméně o 5,8 procenta vyšší sumu než letos si bude muset připravit každý majitel auta, který vykročí zaplatit povinné ručení na příští rok. O tolik totiž zvýšila Česká kancelář pojistitelů minimální sazbu pojistného, pod kterou se nesmí ocitnout nabídka žádné z dvanácti pojišťoven. Ústavy už ale upozornily, že kvůli ztrátám z tohoto druhu pojištění bude konečné zdražení pravděpodobně vyšší.

Zákon všem pojišťovnám s licencí na poskytování povinného ručení (oficiálně pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) ukládá, že musí dodržovat hranici minimální pojistné sazby, kterou určí kancelář pojistitelů. Jedinou výjimkou je případ, kdy majitel auta jezdil celý rok bez nehod. Za tento bezeškodní průběh může motorista dostat maximálně pětiprocentní slevu.

U většiny skupin se až do 30. července 2002 budou zvyšovat ceny pojistného podle míry inflace v předchozím roce a podle toho, jaký bude v dané skupině objem pojišťovnami hrazených škod.

Na minimální sazby povinného
ručení 2002 se podívejte ZDE.

Ve skutečnosti to znamená, že o inflaci se zvýší sazba pro v České republice nejrozšířenější druh osobních automobilů s objemem motoru od 1000 do 1850 ccm, stejně jako u všech motocyklů.

Kvůli vysokým škodám bude příští rok výrazněji dražší pojištění osobních vozidel s objemem motoru od 1850 do 2500 ccm (+ deset procent), tahačů (+ 25 procent) a nákladních aut do 3,5 tuny (+23 procent).

"V těchto skupinách je výplata pojistného plnění zdaleka nejvyšší, proto je třeba zvýšit výběr pojistného, aby pojišťovny nebyly ztrátové," komentoval situaci předseda správní rady ČKP Vladimír Mráz .

Dodal, že loni vybraly pojišťovny z povinného ručení zhruba 13,3 miliardy korun, v náhradách škod zaplatily 9,6 miliardy. Průměrná škoda na jednom automobilu byla 25 tisíc korun.

Jak prohlásil výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec, vzhledem k tomu, že všechny pojišťovny dohromady vykázaly loni 1,6miliardovou ztrátu z povinného ručení, s nejvyšší pravděpodobností využijí právo zvýšit sazbu až do 1,3 násobku minimální sazby.

Většina pojišťoven o reálné výši pojistného teprve jedná, první konkrétní čísla lze očekávat v polovině října. Ústavy budou pravděpodobně poskytovat řidičům stále větší počet bonusů a slev z pojistného, takže se vyplatí jezdit bez nehod.