"Z necelých tří stokorun měsíčního paušálu mi Telecom odečetl asi sedmdesát pět korun. Přitom mám zúčtovací období od jedenáctého a třináctého začaly povodně. Telefon tehdy zmlkl a stále nejde," říká jeden z lidí, kteří v těchto dnech dostali vyúčtování od Telecomu.
Po zavolání na infolinku Telecomu mu operátorka poradila, aby fakturu neplatil s tím, že po vyřízení žádosti dostane nové vyúčtování. "V takových případech je potřeba nahlásit poruchu nebo případ řešit standardní cestou reklamací. Po posouzení v opodstatněných případech částku při dalším vyúčtování vrátíme," říká mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha.
Telecomu takový postup nařizuje telekomunikační zákon, podle nějž si žádný z operátorů nesmí účtovat celý pravidelný měsíční poplatek, pokud telefon nefunguje více než dva dny. V případě povodní, které přišly v polovině srpna, ovšem majitel půl měsíce ztichlé telefonní linky dostane od Telecomu slevu jen 25 procent.
V dalších případech pravidelných domácích měsíčních plateb by měli být další dodavatelé, jako například kabelové televize či energetici, vstřícnější.
"Všem domácnostem, kam nedodáváváme signál, to znamená tam, kde nejde proud nebo je poškozen kabel, automaticky odečítáme měsíční poplatky. Lidem vůbec nepřijde faktura, neplatí nic," říká mluvčí UPC František Malina. Ostatním, jimž kvůli elektřině nešla kabelová televize jen chvíli, firma podle Maliny poskytne výrazné slevy podle doby nefunkčnosti.
Pražská energetika, která, co se týče krácení poplatků například při vyhlášení stavu nouze, žádnou zákonnou povinnost nemá, se rozhodla poplatek za srpen neúčtovat.
"Všem, kteří byli v době povodní bez elektřiny, jsme se rozhodli neúčtovat měsíční paušální platby za srpen. Dokonce pro odběratele s delším výpadkem uvažujeme o prominutí i zářijové platby," říká mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec.
Domácnost, jež používá elektřinu pouze na svícení, platí měsíční paušál za jistič 36 korun, lidé, kteří elektřinou i topí, platí až několik set korun.