Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

USA povolily zkušební lety letadla Dreamliner, ale jen nad pustinou

  7:57aktualizováno  7:57
Americké úřady povolily společnosti Boeing obnovit zkušební lety letounů typu 787 Dreamliner, které od ledna nesměly na oblohu kvůli potenciálně vadným bateriím. Létat ale může jen nad neobydlenými oblastmi.

Křídlo 1 Boeing 787 Dreamliner | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Cílem zkušebních letů je nejen získat více údajů o těchto bateriích, ale také lepší přehled o tom, jak byly pro letouny schváleny. To může zpozdit obnovení dodávek nejnovějšího letounu společnosti Boeing, napsala agentura Reuters.

Mluvčí Boeingu Marc Birtel dodal, že tyto údaje "podpoří pokračující vyšetřování příčiny nedávných incidentů s bateriemi letounu 787", napsal zpravodajský server BBC News. "Jsme si jistí, že 787 je bezpečný k provozu při této zkušební letové aktivitě," dodal.

FAA vyzval Boeing, aby provedl důkladné předletové kontroly a inspekce a zkušební lety prováděl "ve vymezeném letovém prostoru nad neobydlenými oblastmi".

Asi 50 strojů Dreamliner na světě bylo posazeno na zem 16. ledna po sérii incidentů týkajících se baterií. Patřilo mezi ně i propuknutí ohně na palubě letadla 787 stojícího na letišti v Bostonu a problémy za letu dalšího stroje v Japonsku (co ukazovaly přístroje, čtěte zde). Zastavení letů těchto strojů už stálo aerolinky desítky milionů dolarů a konec případu zatím není na dohled.

Moderní lithium-iontové baterie jsou sice schopny uchovat větší objem energie a rychleji se nabíjejí, ale hrozí jim i příliš rychlé vybití a hlavně vzplanutí. Boeing sice tvrdí, že má baterie proti takovým výkyvům zabezpečeny, ale právě oheň šířící se z vadných baterií přiměl k nouzovému přistání dva letouny japonské letecké společnosti ANA.

Podle japonských odborníků je příčinou problémů s bateriemi jejich velké zatížení způsobené tím, že oproti ostatním letounům spotřebují Dreamlinery daleko víc elektrické energie. Na vyšetřování se podílí i japonská firma GS Yuasa Corp., která baterie vyrábí. Podle vedení Boeingu prošly baterie před nasazením do systémů Dreamlineru testy, jejichž celková délka překročila 1,3 milionu hodin.

V polovině loňského prosince se letoun poprvé objevil i v Praze, kde přistál Boeing 787 polské společnosti LOT. Jeho cesta byla prvním letem tohoto typu letadla po Evropě. LOT je také v Evropě jedinou společností, která má ve flotile tyto nové stroje.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.