Pozor na nové triky na předváděcích akcích

  • 69
Již dva roky platí v Česku předpisy, které mají vyřešit neuvážené nákupy na předváděcích akcích. Zdá se, že firmy, které takovou formou své zboží nabízejí, našly nový způsob, jak ze zákazníků vytáhnout peníze. Alespoň to platí pro společnost Zepter International. Umožňují jí to nedokonalé zákony.

Stačí například taková maličkost, že ve smlouvě, kterou s ní podepíšete, není stanoveno, dokdy vám musí obchodní zástupce dodat zakoupený výrobek. V případě, že zboží splácíte a firma vám jej dodá až po jeho úplném zaplacení (což může někdy trvat i řadu měsíců), promeškáte zákonnou měsíční lhůtu, která vám umožňuje odstoupit od smlouvy a vrátit zboží bez udání důvodů. Ta platí právě pro případy, kdy zákazníkovi mělo být zboží dodáno později než při podpisu smlouvy.

Co s nepoužitelným hrncem?

Přesně takový problém zažívají na vlastní kůži manželé Jurákovi z Kopřivnice. V dubnu loňského roku se zúčastnili předváděcí akce firmy Zepter International. Hned na místě podepsali smlouvu na nákup multifunkční nádoby na vaření a jako bonus obdrželi mixér. To vše za 12 999 korun, které spláceli čtyři měsíce. Teprve pak jim nádobu i s mixérem dovezl zástupce této firmy. A přímo v jejich kuchyni předvedl, jak se v nádobě vaří. Přitom však zjistil, že typ hořáku, který mají Jurákovi, je trochu jiný, než by měl správně k použití nádoby být. Přesto jim výrobek předal i s 

Při předváděcí akci

* Nevěřte všemu, co tvrdí dealeři. Často přehánějí.
* Pečlivě si prohlédněte nabízené výrobky, vyzkoušejte si je, snažte se zjistit co nejvíce informací.
* Smlouvu nepodepisujte ihned. Nechte si chvíli na rozmyšlenou nebo se s někým poraďte.
* Smlouvu si ještě před podepsáním pečlivě přečtěte. Nejdůležitější ustanovení bývají někdy napsána malými písmeny až na konci.
* Zboží si překontrolujte v přítomnosti zástupce firmy a případné nedostatky s ním ihned sepište na místě. Ověřte si, zda je u výrobku písemný návod v češtině a záruční list.
* Odvezte si zboží přímo z předváděcí akce nebo si domluvte dodávku nejpozději do jednoho měsíce. Jinak zbytečně uplyne lhůta, během níž lze vrátit zboží i bez udání důvodu a žádat zpět peníze.

návodem a odjel. "Až při pročítání návodu jsme zjistili, že je pro nás nádoba nepoužitelná, protože by se mohla na našem hořáku zničit. Na to nás dealer neupozornil," píše paní Juráková v dopise, který zaslala redakci MF DNES.

Jak přelstít zákony

Ačkoli se na případ Jurákových vztahují poměrně nedávné předpisy, které mají lépe chránit zákazníky nakupující na předváděcích akcích různých firem nebo například od podomních obchodníků, tentokrát jim asi nepomohou. Přestože hned druhý den kontaktovali obchodního zástupce, který je odkázal na zákaznické centrum Zepter International, kde mohou prý nádobu vrátit, mají Jurákovi zřejmě smůlu. Firma totiž využila mezery v českých zákonech, na kterou nyní manželé Jurákovi doplácejí. Protože si výslovně při podpisu smlouvy s dealerem nedomluvili datum dodání, žádný předpis ho nenutil přivézt objednané zboží v určitém termínu a případně do určité doby vrátit Jurákovým peníze, pokud by od smlouvy odstoupili.

To znamená, že vinou čtyřměsíčního splácení zboží a čekání na jeho dodávku vypršela Jurákovým zákonná měsíční lhůta, kdy měli možnost odstoupit od smlouvy i bez udání důvodu a vrátit zboží výměnou za peníze, které zaplatili.

Vymáhání peněz je složité

Dopisování a telefonování se zákaznickým centrem vedlo k jedinému ­ výsledkem byla nabídka firmy na výběr jiného zboží stejné nebo vyšší hodnoty. Pokud si prý Jurákovi nic nevyberou, bude jim multifunkční nádoba zaslána zpátky. Protože Jurákovi nabídku odmítli, nemají dnes peníze a čekají, až jim přijde multifunkční nádoba nazpět poštou. "Peníze nám vrátit nechtějí, náhradní zboží odmítáme, protože ho nepotřebujeme, a na soudní spor jako důchodci nemáme peníze," končí svůj dopis paní Juráková. "Naše společnost zákonnou úpravu respektuje a jí stanovené povinnosti dodržuje. Zákazník tedy má možnost sedm dnů od uzavření smlouvy si toto uzavření rozmyslet a od smlouvy odstoupit," tvrdí ve svém prohlášení generální ředitel Zepter International Jiří Bunda. Potíž je v tom, že si Jurákovi těžko mohli nákup v zákonné lhůtě rozmyslet, když objednané zboží nemohli doma sami vyzkoušet a netušili, že se nebude nádoba na jejich typ hořáku hodit.

Nenechat se zastrašit

Občanský zákoník zná však i jiné důvody pro odstoupení od kupní smlouvy. Manželé Jurákovi by teoreticky mohli odstoupit od smlouvy podle ustanovení § 597 odst. 2 občanského zákoníku s odkazem na skutečnost, že dealer uvedl při prezentaci, že se multifunkční nádoba hodí na plynové sporáky, ale ve skutečnosti je tato nádoba na určitý typ plynových sporáků nepoužitelná, což již dealer nezmínil. Současně s odstoupením od smlouvy by měli manželé Jurákovi žádat vrácení již zaplacených peněz. Je však velkou otázkou, zda by byli Jurákovi schopni v případě soudního sporu téměř po roce doložit svědectví dalších účastníků předváděcí akce a spor vyhrát. Dalším a patrně i nejvýhodnějším řešením pro Jurákovy je přijmout nabídku firmy a vybrat si některý z nabízených výrobků. Sice zaplatí za něco, co vůbec nechtěli, ale je to stále lepší než ztratit téměř 13 000 korun. Špatná zkušenost s nákupy na předváděcích akcích je pro Jurákovy i všechny ostatní varováním. Vždy se vyplatí dávat si opravdu velký pozor a nekupovat zajíce v pytli.

Na co máte právo

  • Podle občanského zákoníku máte sedmidenní lhůtu na rozmyšlenou, zda si zboží koupené mimo stálou provozovnu (předváděcí akce, podomní prodej a podobně) ponecháte, nebo vrátíte.
  • Pokud jste už podepsali smlouvu, ale zboží vám ještě nebylo dodáno, můžete od smlouvy bez udání důvodu odstoupit do jednoho měsíce.
  • Na možnost odstoupení od smlouvy vás musí dealer upozornit nejpozději při podpisu smlouvy. Toto písemné upozornění musí obsahovat i označení osoby, u které lze toto právo uplatnit (včetně jejího bydliště či sídla). Při nesplnění této povinnosti máte právo odstoupit od smlouvy do jednoho roku od jejího uzavření.
  • Odstoupit od smlouvy můžete i v případě jiných potíží (například pokud má zboží neodstranitelnou vadu).
  • Podle zákona na ochranu spotřebitele vás musí obchodník informovat o vlastnostech výrobku a jeho použití včetně upozornění na nebezpečí, které by mohlo vzniknout při nesprávné údržbě či používání.