GRAFIKA Na co si dát pozor při nákupu |
A to je ten lepší případ - vaše zboží totiž aspoň převzali k posouzení. S jakými praktikami se tedy můžete při reklamaci setkat a na co si dávat pozor?
1. Výrobek raději tajně opraví
Dvakrát reklamujete u výrobku stejnou vadu. Dvakrát vám ji uznají a opraví. Když reklamujete totéž potřetí, dozvíte se, že vada se neprojevila. Výrobek totiž tajně opraví - je to pro ně levnější než vám vracet peníze. A vy nemáte nárok na vrácení peněz, protože máte jen dvě uznané závady.
Tip: Pokud si jste závadou jistí, a vyjádření výrobce vám proto přijde divné, obraťte se na soudního znalce.
2. Vada se neuznává, způsobil ji zákazník
Vaši reklamaci stejné vady vám dvakrát uznají a zboží opraví. Potřetí ji však zamítnou s tím, že jste si ji způsobili sami nevhodným používáním. Opět se tak snaží vyhnout vracení peněz. Zároveň však na sebe berou riziko, že si necháte výrobek znalecky posoudit.
Tip: Nechte si vypracovat znalecký posudek a obraťte se na soud. Někdy postačí i samo upozornění, že se obrátíte na soudního znalce. Pokud u soudu uspějete, máte nárok na uhrazení veškerých nákladů (znalecký posudek, soudní poplatky, advokát...).
3. Dáme vám podobné zboží
V prodejnách s výpočetní technikou často řeší oprávněné reklamace automaticky výměnou za nový výrobek. Při stále klesajících cenách elektroniky je to pro firmu výhodnější než vracet peníze. Musíte s tím však souhlasit. V protokolu o převzetí reklamace musí totiž prodávající písemně vyznačit, jaký nárok spotřebitel uplatňuje - tedy zda chce zboží vyměnit, opravit a podobně.
Může se však stát, že původní výrobek se už nevyrábí, proto vám k výměně nabídnou jiný typ, přičemž budou tvrdit, že na to mají právo. Nemají! Výměna za obdobný výrobek je možná pouze v případě, že s ní souhlasíte. V opačném případě musí zboží podle vaší volby buď opravit, nebo vyměnit za shodný typ, a pokud to už nejde, musí vám vrátit peníze nebo nabídnout slevu.
Tip: Pokud se svým nárokem neuspějete, obraťte se na soud.
4. Za zjištění závady nám musíte zaplatit
V prodejnách s elektronikou, zvláště u mobilních telefonů, se můžete setkat se zamítnutím reklamace s odůvodněním, že jste si závadu způsobili sami. Ve vyjádření se pak například dočtete "Vniknutí neznámé kapaliny do mobilu“. A prodejce vám navíc bude chtít naúčtovat poplatek za zjištění závady. Česká obchodní inspekce považuje takové jednání za nezákonné.
Tip: Pokud se vám to přihodí, nezbývá nic jiného než se obrátit na soud. - více čtěte zde
5. Bez záručního listu reklamaci nepřijmeme
Prodávající občas nechtějí vzít zboží do reklamace bez záručního listu. K reklamaci však stačí jakýkoliv důkaz o koupi, tedy i řádná účtenka nebo výpis z účtu. Záruční list je nutný jen v případě záruky na prodlouženou dobu nad zákonné dva roky.
Tip: Trvejte na převzetí reklamace. V případě potíží se obraťte na soud.
6. Za vrácení zboží vám budeme účtovat...
Prodejci si někdy účtují vysoké a vymyšlené sumy za vrácení zboží bez udání důvodu během čtrnáctidenní lhůty při nákupu přes internet. Prodejce má přitom nárok požadovat po kupujícím pouze náklady vzniklé s vrácením zboží, což je v podstatě jen uhrazení poštovného.
Tip: V žádném případě neplaťte nesmyslné poplatky, trvejte jen na uhrazení poštovného. Pokud bude prodejce dělat problémy, podejte stížnost k soudu.
7 Zlevněný výrobek nemůžete reklamovat
To je pravda pouze v případě, že byste chtěli reklamovat vadu, kvůli které byl výrobek zlevněn. Což musí být vyznačeno na prodejním dokladu. Všechny ostatní vady reklamovat můžete. Stejně tak se u zboží prodávaného se slevou nebo ve výprodeji nezkracuje záruční lhůta - ani pokud je ve smlouvě uvedeno, že se doba záruky zkracuje!
Tip: Dejte najevo, že se v oblasti reklamací orientujete, obvykle na vás přestanou v prodejně fígle zkoušet. Pokud přesto neuspějete, podejte žalobu k soudu.
8 Zboží jste používali, nevrátíme vám všechno
I když prodejce při reklamaci uzná váš nárok na vrácení peněz, nemusí být ochotný vám vyplatit celou částku. Tvrzení, že jste výrobek používali určitou dobu, za kterou se věc opotřebovala, a tudíž ztratila na ceně, a proto vám nevyplatí jeho prodejní cenu, je nezákonné.
Tip: Požadujte vrácení celé kupní ceny zboží. Pokud neuspějete, opět nezbývá nic jiného, než se obrátit na soud.
***
Rada MF DNES
Na dárky se nevztahuje záruka
Láká vás nabídka, že k televizi dostanete zdarma MP3 přehrávač? Měli byste vědět, že na dárky se nevztahuje záruka (byť ji prodejce může dobrovolně poskytnout). Proto zvažte, zda je cena televize opravdu tak výhodná i v případě, že se vám přehrávač za týden porouchá a opravu si budete muset zaplatit.