Třetina výrobků, jež byly v té době na trhu, vůbec nesplňovala české ani evropské normy, a velice vážně tak ohrožovaly život svého uživatele. Tři nedokázaly vzdorovat nárazu, u jedné se utrhla upínací spona.
KTERÉ HELMY MUSÍ BÝT STAŽENY Z TRHU? |
GRAFIKA ZDE |
"Při měřeních jsme mimo jiné simulovali náraz do hlavy, a to při pádu z výšky jednoho a půl metru na plochý terén i obrubník. Závěry zkoušek nepotvrdily u některých vzorků jejich bezpečnost, přestože podle značky CE, která je na nich nalepena, by měly mít atestaci. Některé navíc měly i značku německé zkušebny GS -například Mustang Kid, jež ale při zkouškách neobstála," vysvětlil Jaroslav Šrámek, který testování vedl.
Lze se spolehnout na značku CE?
Jak je možné, že ani značky nejsou zárukou jistoty, že přilba opravdu splňuje všechny potřebné parametry a že se na ni můžeme v krizových situacích spolehnout? Symbol CE je evropskou značkou shody, jež znamená, že výrobek splnil základní požadavky evropské směrnice na ochranné prostředky i z nich vycházející normu.
Značku musí mít každý výrobek uváděný na trh v Evropské unii a povinnost opatřit ji má výrobce či dodavatel na trh - musí proto nechat prověřit zboží v autorizovaných zkušebnách. "Ty však posuzují jen první vzorky před uvedením na trh. Může se stát, že další produkty už normě neodpovídají," řekl po testu Jaroslav Šrámek.
Inspekce zakázala prodej přileb
Největšími propadáky byly hned čtyři přilby - Baby "Beruška" od dodavatele Czech Bike Kunovice, Mustang Kid od firmy Meyster z Itálie, "Jednička" (model PP038) od Shunde Moon Helmet z Číny a helma Pilota od německé firmy Cratoni.
Na výsledky testu MF DNES okamžitě reagovaly státní instituce, které mají zboží na trhu kontrolovat. Česká obchodní inspekce helmy podrobila dalšímu nezávislému testu, na jehož základě okamžitě zakázala prodej prvních tří jmenovaných přileb.
"Přilba s názvem Cratoni Pilota nebyla v tržní síti nalezena ani při rozšířeném celorepublikovém vyhledávání. Zakázán byl proto prodej tří přileb: u čínské 'jedničky' se utrhla náhlavní spona, 'beruška' nevyhověla při zkouškách odolnosti proti nárazu. Přilbu Mustang Kid nebylo ani možné testovat, protože její vnitřní obvod byl příliš malý - menší, než povoluje norma - a nedala se nasadit na zkušební maketu," říká mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.
"Celkem bylo staženo 313 kusů přileb v hodnotě 77 962 korun a s kontrolovanými dovozci bylo zahájeno správní řízení," uvedla Fléglová. Informace o výrobcích PP038 a Baby "beruška" byly nahlášeny do evropského výstražného systému RAPEX.
Nejčastějším nešvarem dodavatelů přileb je podle Fléglové to, že je nevybaví českým návodem k použití a všemi potřebnými atesty a značkami.
"Nadále věnujeme cyklistickým přilbám zvýšenou pozornost. Kontroly budou v letošním roce pokračovat se zvýšenou intenzitou. Doporučuji všem, kdo přilbu kupují, aby při tom byli maximálně pozorní, vše si předem vyzkoušeli a zkontrolovali," řekla Fléglová.