"Vidíme určité investiční příležitosti v oblasti finančního sektoru, zejména v sektoru drobné klientely a jmenovitě například splátkového prodeje. Navíc v této oblasti máme již značné zkušenosti," říká finanční ředitel PPF Kamil Ziegler, který nyní cestuje po Číně v delegaci prezidenta Václava Klause.
Klausovy přítomnosti PPF využila k uspořádání velké konference v Pekingu věnované šancím českých podniků v Číně.
Akci, která má být "na velmi prestižní úrovni za účasti významných čínských i českých osobností ze společenské a podnikatelské sféry", PPF pořádá spolu se Svazem průmyslu, uvedl mluvčí finanční skupiny Ivan Lackovič.
Kellnerova firma je zatím jen na startu dlouhého maratonu. Byznys v Číně je pod přísným dohledem politiků a prosadí se na něm jen několik šťastlivců. Například v půjčkách prostřednictvím kreditních karet se zatím v nejlidnatější zemi světa uchytily pouze dvě gigantické světové banky, HSBC a Citigroup.
A navíc jen díky spojení se státními čínskými bankami. Na druhou stranu splátkový prodej není klasicky bankovní službou a v tržních ekonomikách nepodléhá regulaci. Jak konkrétně to bude v Číně, musí PPF teprve prozkoumat.
"Čínský trh má i svá specifika a ty je potřeba detailně zanalyzovat, popsat, a umět se tak na trhu vyvarovat možných rizik. Myslíme si, že jsme schopni podnikatelské prostředí dobře přečíst a využít jeho potenciál.
K tomu je potřeba být v dennodenním kontaktu s tímto dynamicky se rozvíjejícím trhem," řekl Ziegler. Prvním konkrétním krokem na cestě k expanzi v Číně bude plánované otevření firemní reprezentační kanceláře.
Do Číny míří PPF také proto, že splátkový prodej je tam podle jejích analýz v plenkách. Podobně využil tým Petra Kellnera situaci i v Rusku. Tam před dvěma lety založil firmu Home Credit & Finance Bank a je nyní na druhém místě na trhu, i když se na jedničku trhu dívá hodně zpovzdálí.
"Ruská splátková společnost patří k nejrychleji rostoucím subjektům na tamním trhu a objem poskytnutých úvěrů převýšil pět miliard rublů," říká Ivan Lackovič. Home Credit & Finance Bank působí nyní v 18 oblastech Ruska ve 4000 obchodech a podle Lackoviče se prosadil do významných řetězců s elektronikou i nábytkem.
Zároveň nabízí spotřebitelské úvěry v nezávislé síti menších obchodů a v regionálních řetězcích.
"Elektronika a vybavení pro domácnost byly v Rusku nejžádanějším zbožím v roce 2003, kdy představovaly čtyři pětiny všech úvěrů, pak následují počítače a nábytek," uvedl Lackovič. Kolik peněz by chtěla PPF v Číně investovat a z jakých zdrojů, zatím skupina neříká.