Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát hledá „příběh o potřebě trati na letiště“. Za rady dá dva miliony

  9:48aktualizováno  11:13
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce do roku 2024 postavit i vlakové napojení z centra Prahy na ruzyňské letiště. V případě projektování trasy nenechává správa nic náhodě – za téměř sto tisíc korun měsíčně platí PR agenturu Talk, která zajišťuje komunikační kampaň pro kolejové napojení letiště.

Do sedmi let propojí letiště s Prahou rychlodráha | foto: iDNES.cz

Hodnota zakázky se zastavila těsně pod dvěma miliony bez DPH, takže se nemusela soutěžit otevřenou soutěží. Když se připočítá DPH, dvoumilionová hranice padne.

PR agentura ve svém materiálu, který správa zveřejnila původně jako součást smlouvy, vysvětluje nutnost kampaně tím, že je potřeba vysvětlit důležitost spojení na letiště. Agentura má za úkol vytvořit trati příběh a dlouhodobě mluvit o jejích přínosech. Naráží tak na fakt, že většina dopravních staveb u nás nejlepší pověst nemá.

Psaní příběhu vyjde na 105 tisíc korun měsíčně. „Projekt je pro nás důležitý, a pokud opravdu chceme zajistit jeho rychlou realizaci, pak je práce s veřejností nutná,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj už tiskové oddělení nemá kapacitu, aby se věnovalo jen dráze na Kladno.

MAPA: Prohlédněte si nákres všech tří variant

„Během diskusí zjišťujeme, že mezi lidmi je už tolik verzí a tolik mylných informací, že se v tom veřejnost skoro nevyzná. Řada projektů i důležitých rozhodnutí je pak zablokována, protože lidé stavějí na mylných informacích,“ dodal Ptačinský.

Fotogalerie

Talk ve své prezentaci odkazuje na to, že jedinou velkou stavbou bez negativního vnímání je metro do Motola. Chce využít příběh v podobě pojmenování razicích štítů na tunel. Stejný příběh vymýšlí i u chystaných střešovických tunelů, kterými mají vlaky na Ruzyň jezdit.

PR firma předjímá, že na ražbu bude znovu použit štít Viktorie, kterým v současnosti razí Metrostav tunel u Plzně. Jak tip tak nabízí pojmenovat štít jménem Spartakus (pojede od Sparty a Stromovky) a poté navrhuje „neustále opakovat způsob výběru jména“.

Firma také založí facebookové stránky „Z Hlaváku na Havlák“, kde však bude podle projektu nutné „udržet populární (vtipnou) formu a odlehčené příspěvky“.

Rozhodly zkušenosti s „NIMBY efektem“

Záměr vybrat PR agenturu na mediální podporu projektu byl podle mluvčího SŽDC Ptačinského předem konzultován s ministrem dopravy Danem Ťokem. V dopravní oblasti podobné agentury používá například Kapsch, Metrostav, Ropid, Arriva a další.

„Nad rámec zákona o veřejných zakázkách a v souladu s naší vnitřní směrnicí jsme oslovili více uchazečů. Dorazili nám tak tři nabídky. Od vítězné PR Talk, od EPA Consulting a Stratex communication,“ vysvětluje Ptačinský.

Oslovené agentury mají podle něj zkušenosti s projekty, které vzbuzují u veřejnosti tzv. NIMBY efekt, tedy Not In My Back Yard, neboli česky „ne na mém dvorku“. Charakterizují ho postoje lidí, kteří odmítají, aby nějaká obecně prospěšná či nezbytná stavba byla nablízku jejich domova.

„Tzv. Rychlodráha na Kladno je, vzhledem ke všem okolnostem, podle mého mínění právě takovým projektem,“ míní Ptačinský.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.