První vlaky po ní měly jezdit už letos v červnu, vyjedou ale zřejmě až v listopadu příštího roku. Trať musí nechat postavit Severočeské doly jako náhradu staré trati, která ustoupí kousek za Chomutovem těžbě uhlí.
"Prvního dubna začnou práce na odstraňování závalu a jak to bude možné, budeme pokračovat v ražbě," potvrdil v pondělí mluvčí Metrostavu František Polák. Termín dokončení stavby zatím odmítl uvést. Podle technického ředitele Severočeských dolů Miroslava Aise by zkušební provoz na nové trati měl začít v říjnu příštího roku.
"Už v listopadu mohli dostat území se starou tratí," tvrdí Ais. Právě kvůli uhlí pod starou železniční tratí musí doly zaplatit stavbu trati nové. Za přeložku doly podle Aise zaplatily 800 milionů korun. Celkem měla nová trať stát 1,2 miliardy korun, tato suma ale zřejmě nebude konečná.
"Ještě se pracuje na některých plánech. Z nich vyplyne konečná cena," uvedl Polák. Nezastírá, že do konečné ceny se promítne i zvýšení daně z přidané hodnoty za stavební práce.
Otázka, zda zpoždění stavby nějak ovlivní postup těžby Severočeských dolů, zůstává prakticky bez odpovědi. Miroslav Ais tvrdí, že doly se přizpůsobí. O tom, kdy budou kvůli přesunu techniky potřebovat zahájit těžbu nadloží, nechce mluvit.
Strop tunelu se zřítil zhruba ve dvou třetinách jeho délky. Okamžitě po havárii nařídil Obvodní báňský úřad v Mostě stavbařům zpevnění klenby v místě závalu. Tím loni práce v tunelu o plánované délce 1,3 kilometru skončily a následovalo šetření.
"Podle našeho nálezu neporušil Metrostav žádné předpisy o bezpečnosti práce. Navíc při závalu nebyl nikdo zraněn. Nařídili jsme dodatečný průzkum a tím pro nás celá záležitost skončila," řekl ředitel mosteckého báňského úřadu Petr Musil. Jeho podřízené začne tunel opět zajímat po obnovení prací, které budou pravidelně kontrolovat.