Své o tom vědí i zaměstnanci firmy, kteří na konci prosince navštívili Prahu, aby tu o svých zkušenostech povykládali.
Google je jednou z nejžádanějších firem, pro kterou chtějí lidé pracovat. Navíc ani její přímí konkurenti Yahoo! či MSN nehrají právě druhou ligu. Není proto překvapením, že se firmy předhánějí v nabídkách nejrůznějších benefitů, aby se softwaroví inženýři rozhodli právě pro ně. Google je jednou z těch firem, o které její zaměstnanci mluví téměř jako o ráji na zemi.
"O Googlu se vypráví hodně historek. Všechny jsou pravdivé," říká první softwarová inženýrka ze Slovenska Petra Popluhárová, která v Googlu pracuje. Do práce chodí zásadně se svým psíkem a ledničku má prázdnou. Stejně jako většina ostatních zaměstnanců. Jak vysvětluje, zaměstnanec Googlu nemá potřebu kupovat jídlo, či si dokonce vařit. V Montain View, kde je hlavní americká centrála firmy, je skvělých chodů vždy plný stůl. Zmrzliny, dezerty i prvotřídní menu od prvotřídních kuchařů.
Podle jejího vyprávění to někdy v Googleplexu vypadá jako na hřišti. Vítány jsou děti i domácí mazlíčci. Každý kout poskytuje svým zaměstnancům dost příležitostí se odreagovat. Kavárny, billiardový stůl a dokonce i lehátko, jehož horní část je možné přiklopit a v klidu si tak zdřímnout třeba po obědě.
"Dost často například vidím, jak některý z inženýrů sedí po krk zabořen v lázni z barevných míčků, na kterých ma položený laptop, a něco do něj ťuká," popisuje.
Obraz, který bychom si spojili spíše s pobytem zahraničních studentů, popisuje i Marcel Zavacký, který pracuje v dublinské pobočce. Naprostá většina lidí z Google bydlí v jeho blízkosti.
"Můj soused z bytu nade mnou pracuje v Google. Také soused z bytu pode mnou a také sousedi zprava a zleva. Chodíme spolu ráno do práce, pak spolu jdeme z práce a večer se zpravidla sejdeme u někoho z nás. Řeknu pár kámošům, že mám novou playstation, ať se staví, a večer mám v bytě osmdesát lidí," popisuje.
I přátelství tu připomínají ty z výměnných pobytů. Setkávají se lidé z celého světa a většina z nich je velmi otevřená. Mimo jiné i proto, že ve firmě jsou zpravidla jen pár měsíců.
"Jsem ve firmě přes dva roky, ale osmdesát procent lidí přišlo po mně," říká Petra. Podle časopisu Economist pracovalo v Googlu v červnu 2004 2 292 lidí, o tři roky později to bylo přes 13 700. Nováčci ve firmě už mají i své jméno. Říká se jim "Nooglers".
Právě kolos, ve který se Google přeměňuje, ne každému vyhovuje a někteří zaměsntanci se dívají po menších firmách. "Lidé odcházejí. Ale málo. Hledají něco jiného, zpravidla menší firmu," potvrzuje i Jaroslav Bengl, který vedl určitou dobu portál Atlas, nyní přešel do vývojového centra v Curychu.
Podle časopisu Economist navíc Google není rájem pro každého. Inženýři jsou rozmazlení, ostatní pracovníci na tom ale jsou o poznání hůř. Prostředí, které připomíná campus, je skvělé pro absolventy škol, méně ale pro rodiny s dětmi, argumentuje časopis.
Dalšími problémy je podle časopisu i systém najímání pracovníků, které se řídí přesnými postupy a procesy, které ztrácí na efektivnosti a začíná tím připomínat spíše průměrnou univerzitu.
Nebezpečím je jak kostnatění celé firmy, tak neuvěřitelně rostoucí počet nových pracovníků, varuje Economist. Rodinná atmosféra i heslo "Don´t be evil - Nebuďte zlí", tak totiž může být narušena lidmi, kterým firemní kultura nebude úplně sedět.
Navíc při tisících přihláškách, kterými se musí personální oddělení denně prokousat, častěji hrozí, že sáhnete vedle. Nemusí jít nutně jen o to, že by inženýr nebyl schopný. Google ale také vlastní spoustu informací, které by mohly zajímat i lidi mimo společnost.

Podle Economistu má například k databázím, a tedy soukromí uživatelů, přístup minimum lidí a jsou při každé aktivitě monitorováni.
I přes uvedené výtky je neoddiskutovatelným faktem, že zaměstnanci Googlu, se kterými jsme se setkali, jsou na svou firmu náležitě hrdí a nikdo nevypadal na to, že by uvažoval o změně.