Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pracovníci drah mění zaměstnavatele, za tři dny obléknou uniformy SŽDC

  • 50
Devět tisíc zaměstnanců Českých drah si v těchto dnech vyzvedává logo svého nového zaměstnavatele - státní firmy SŽDC, která se stará o koleje. Nadšeni příliš nejsou. Pracovat u Českých drah znamenalo pro řadu z nich prestiž a obávají se, že o ni nyní přijdou.

Správa železniční dopravní cesty, která nyní zaměstnává zhruba osm a půl tisíce lidí, se od 1. září rozroste na více než dvojnásobek. V rámci restrukturalizace Českých drah k ní totiž přejde 9 214 jejich pracovníků desítek profesí, například výpravčí, hláskaři, signalisté či závoráři.

Dál budou dělat stejnou práci, jen pod jiným zaměstnavatelem. SŽDC do nynějška za jejich činnost platila Českým drahám, to nyní odpadne.

Nejvíc železničářů měnících firmu bude mezi výpravčími, na seznamu pracovníků zaujímají téměř polovinu všech přecházejících zaměstnanců, je jich téměř 4 500. V tisícových řádech budou přecházet také signalisté, konkrétně jich zaměstnavatele změní dva tisíce.

Pod správce kolejí ale přejdou také lidé z vrcholných řídících postů, přechází tak například i náměstek generálního ředitele drah.

Seznam pracovníků, kteří přecházejí z ČD do SŽDC

Přípravy finišují, nádražní uniformy musejí 1. září mít nové logo. "Lidé si nyní ve stanicích přebírají visačky, kterými si za tři dny překryjí staré logo českých drah," popisuje Miloš Paleček, který 25 let pracoval jako výpravčí a nyní pracuje na straně odborů jako tajemník podnikového výboru Odborového sdružení železničářů při ČD (od 1. září při SŽDC).

Podle něj se nikdo nebude hněvat na pracovníky, kteří nastoupí na konci srpna na noční směnu a nestihnou si novou visačku 1. září vyvěsit. "Od druhého září už by to ale měli mít všichni," říká.

Zaměstnanci se podle něj změny zaměstnavatele obávají. Ačkoliv se České dráhy, SŽDC, ministerstvo dopravy i zástupci deseti odborových svazů na začátku srpna dohodli na tom, že zaměstnancům drah zůstanou minimálně do konce roku 2013 zachovány všechny jejich stávající platové podmínky a bonusy, přechod je podle nich pro řadu z nich nejistotou.

"Přechod je pro řadu zaměstnanců bolestný. České dráhy pro ně znamenaly společnost, která má jméno, na které byli pyšní. Nového zaměstnavatele takto lidé nevnímají. Bojí se také, co s nimi bude po skončení memoranda," říká Paleček.

Řada lidí si totiž podle něj myslí, že pro budoucnost Českých drah by bylo mnohem lepší, kdyby se společnost přeměnila na holding. Věří totiž tomu, že v jeho rámci by byla zajištěna lepší spolupráce mezi jednotlivými firmami, než když jsou to jiné organizační jednotky. "Tak to bohužel nedopadlo, ale doufáme, že k tomu nakonec dojde," dodává Paleček.