Dozorčí rada se podle Liese dozvěděla o problému s falšováním testů emisí jen o něco dříve než média.

Dozorčí rada se podle Liese dozvěděla o problému s falšováním testů emisí jen o něco dříve než média. | foto: Reuters

Lidé zodpovědní za podvod s emisemi VW jsou zločinci, zní z Německa

  • 126
Pracovníci německého automobilového koncernu Volkswagen, kteří stojí za falšováním údajů o emisích, postupovali zločinně a musejí přijmout osobní zodpovědnost. Britské stanici BBC to řekl ministr hospodářství německé spolkové země Dolní Sasko Olaf Lies, který je zároveň členem dozorčí rady Volkswagenu.

Němečtí prokurátoři už tento týden začali vyšetřovat bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Vyšetřování se prý zaměří na podezření z podvodu při prodeji vozů, které falšovaly údaje o emisích. Agentura AP upozorňuje, že německé soudy mohou za podvod vyměřit až desetiletý trest odnětí svobody.

Podle zdroje agentury Reuters by se měl ve středu večer kvůli skandálu sejít výkonný výbor dozorčí rady firmy, který by měl posoudit dosavadní výsledky interního vyšetřování.

Zaměstnanci VW musí přijmou zodpovědnost

Porsche povede Oliver Blume (47)

Novým šéfem německého výrobce sportovních vozů Porsche se stane jeho dosavadní výrobní ředitel Oliver Blume.

Ten od 1. října nahradí dosavadního generálního ředitele firmy Matthiase Müllera (62), který minulý týden převzal kvůli skandálu s emisemi nejvyšší výkonnou funkci u mateřské skupiny Volkswagen.

Porsche to oznámila po středečním zasedání své dozorčí rady, která Blumeho jmenovala.

Volkswagen minulý týden přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. „Ti lidé, kteří to umožnili, nebo ti, kteří rozhodnutí instalovat tento software učinili, postupovali zločinně. Musejí za to tedy přijmout osobní zodpovědnost,“ řekl Lies.

Vláda spolkové země Dolní Sasko vlastní ve Volkswagenu zhruba pětinový podíl.

Dozorčí rada se podle Liese dozvěděla o problému s falšováním testů emisí jen o něco dříve než média. Lies upozornil, že Volkswagen zatím nemá představu, jaké budou celkové náklady na řešení skandálu. „Vznikla velká škoda, protože miliony lidí ztratily důvěru ve Volkswagen. Spousta lidí se bude určitě soudit o odškodné. Musíme svolat spoustu automobilů a musí se to udělat opravdu rychle,“ prohlásil.

Nový šéf Volkswagenu Matthias Müller tento týden uvedl, že firma bude majitele problematických vozů kvůli nutným úpravám kontaktovat v nejbližších dnech. Koncern podle něj nyní stojí před „největší zatěžkávací zkouškou“ ve své historii.

Volkswagen už nebude stejná firma

Aféra dieselgate

Německý ministr financí Wolfgang Schäuble ve středu podle médii prohlásil, že Volkswagen v důsledku skandálu projde výraznými strukturálními změnami. „Ve finále už nebude VW stejnou firmou, jakou býval kdysi,“ dodal.

V úterý večer Volkswagen podle médií uvedl, že ve Švédsku svolá téměř 225 tisíc vozů, včetně 28 tisíc aut Škoda. V Rakousku se podle agentury DPA manipulace s emisemi týkají 363 400 vozů, v Belgii je softwarem umožňujícím manipulovat s testy emisí vybaveno prý 393 648 aut. V Portugalsku bylo podle středečních informací prodáno 94 400 vozů s tímto softwarem, v Británii se prý skandál týká zhruba 1,2 milionu vozů, uvádějí média.

Škoda Auto v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů se týkají celkem 1,2 milionu vozů s její značkou. V německé divizi luxusních automobilů Audi skandál zahrnuje 2,1 milionu vozů a ve španělské divizi Seat 700 tisíc vozů.

Mediální skupina Funke uvedla, že německá prokuratura zahájila předběžné vyšetřování divize Audi. „V současnosti zkoumáme všechna fakta, abychom mohli rozhodnout, zda je zapotřebí zahájit plné vyšetřování,“ uvedl Wolfram Herrle, hlavní prokurátor německého města Ingolstadt, kde Audi sídlí.

,