Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Praha řeší náhradu za „žabotlamy“. Zvažuje nákup příměstských panterů

  9:00aktualizováno  9:00
Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid začal vymýšlet, jaké vlaky by mohly nahradit půl století staré pantografové jednotky na příměstských tratích. Vlaky, železniční veřejností přezdívané žabotlamy, totiž už dávno neodpovídají požadavkům na cestování ve 21. století. Současně s Dráhami chystá i rekonstrukci patrových vozů.
Pantograf přezdívaný žabotlam.

Pantograf přezdívaný žabotlam. | foto: Lukáš Táborský

„Intenzivně přemýšlíme o nízkopodlažních elektrických jednotkách, které by doplnily příměstské CityElefanty v Praze. Jejich počet totiž aktuálně nepokrývá potřebu kapacitních vlaků na hlavních elektrifikovaných tratích Pražské integrované dopravy, stále jsou tak bohužel v provozu i staré panťáky z šedesátých let,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Podle něj takové vlaky už nemají na trati v současnosti co dělat. 

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

Třívozová jednotka RegioPanter.

Žabotlamy má nahradit sedmivozová nízkopodlažní jednotka, delší obdoba vlaků RegioPanter od Škody Transportation. Ty už po českých kolejích jezdí. Neznamená to ale automaticky, že půjde o vlak od Škody. „Cena v přepočtu na jednu sedačku vychází u takového typu vlaku jednoznačně nejvýhodněji ze všech dostupných variant na trhu,“ říká na adresu nízkopodlažních jednotek Drápal. 

České dráhy dosud nasazují na příměstských vlacích žabotlamy na trase z Kralup a městské lince z Roztok do Libně. Jinde je postupně nahradily jednotky CityElefant, další ale už Dráhy nemají a vlaky bývají často přecpané. „V současném jízdním řádu i v novém budeme turnusovat pět starých pantografů, jsou nasazovány jen ve špičce ve všední dny, máme je také jako zálohu,“ dodal Šťáhlavský.

Dráhy a Ropid navíc připravují v pražské dopravě další změny k lepšímu: plánují rekonstrukci patrových vozů řady Bmto, které nasazují například na trati z Prahy do Čerčan přes Vrané nad Vltavou. Ty jsou z roku 1976. „Detaily modernizace zatím ještě nebudeme zveřejňovat, není to ještě stoprocentní. Pokud vše klapne, budou to perfektně opravené a vybavené vozy, se kterými bude radost cestovat. V lecčems budou myslím pro cestující zajímavější, než současné,“ dodal Drápal.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.