Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha řeší náhradu za „žabotlamy“. Zvažuje nákup příměstských panterů

  9:00aktualizováno  9:00
Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid začal vymýšlet, jaké vlaky by mohly nahradit půl století staré pantografové jednotky na příměstských tratích. Vlaky, železniční veřejností přezdívané žabotlamy, totiž už dávno neodpovídají požadavkům na cestování ve 21. století. Současně s Dráhami chystá i rekonstrukci patrových vozů.
Pantograf přezdívaný žabotlam.

Pantograf přezdívaný žabotlam. | foto: Lukáš Táborský

„Intenzivně přemýšlíme o nízkopodlažních elektrických jednotkách, které by doplnily příměstské CityElefanty v Praze. Jejich počet totiž aktuálně nepokrývá potřebu kapacitních vlaků na hlavních elektrifikovaných tratích Pražské integrované dopravy, stále jsou tak bohužel v provozu i staré panťáky z šedesátých let,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Podle něj takové vlaky už nemají na trati v současnosti co dělat. 

Třívozová jednotka RegioPanter.

Třívozová jednotka RegioPanter.

Žabotlamy má nahradit sedmivozová nízkopodlažní jednotka, delší obdoba vlaků RegioPanter od Škody Transportation. Ty už po českých kolejích jezdí. Neznamená to ale automaticky, že půjde o vlak od Škody. „Cena v přepočtu na jednu sedačku vychází u takového typu vlaku jednoznačně nejvýhodněji ze všech dostupných variant na trhu,“ říká na adresu nízkopodlažních jednotek Drápal. 

České dráhy dosud nasazují na příměstských vlacích žabotlamy na trase z Kralup a městské lince z Roztok do Libně. Jinde je postupně nahradily jednotky CityElefant, další ale už Dráhy nemají a vlaky bývají často přecpané. „V současném jízdním řádu i v novém budeme turnusovat pět starých pantografů, jsou nasazovány jen ve špičce ve všední dny, máme je také jako zálohu,“ dodal Šťáhlavský.

Dráhy a Ropid navíc připravují v pražské dopravě další změny k lepšímu: plánují rekonstrukci patrových vozů řady Bmto, které nasazují například na trati z Prahy do Čerčan přes Vrané nad Vltavou. Ty jsou z roku 1976. „Detaily modernizace zatím ještě nebudeme zveřejňovat, není to ještě stoprocentní. Pokud vše klapne, budou to perfektně opravené a vybavené vozy, se kterými bude radost cestovat. V lecčems budou myslím pro cestující zajímavější, než současné,“ dodal Drápal.

Autor:


Témata: Praha, Praha-město, ROPID


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.