Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Práva na výrobu slavného kluzáku Blaník koupili Rusové

  4:16aktualizováno  4:16
Výroba kluzáku Blaník, který zná většina tuzemských amatérských i profesionálních pilotů ze začátků svého létání, může po letech znovu ožít. Jak zjistila MF DNES, veškerou potřebnou dokumentaci pro výrobu koupila ruská firma S7 Engineering od kunovické společnosti Aircraft Industries, která je rovněž zcela v ruských rukou.

Legendární větroně Blaník se nyní nevyrábějí, přesto létají po celém světě. | foto: Aircraft Industries

"Rozhodli jsme se veškerou dokumentaci a práva prodat. Kupcem se stala firma Blaník Limited, dceřiná společnost firmy S7 Engineering, která provádí údržbu letounů západní výroby v Rusku," sdělila listu generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Podle ní kupec získal veškerou technickou dokumentaci a je také schopen pro nová letadla zajistit uplatnění na trhu.

"Naše společnost i po změně vlastníka nadále zabezpečuje požadavky na zajištění letové způsobilosti uvedených kluzáků, a tedy pro společnost S7 Engineering vykonává veškeré činnosti spadající do působnosti certifikované projekční organizace na základě smlouvy o spolupráci," dodala Plšková.

Její společnost se výrobou kluzáků nechce zabývat a plně se chce věnovat produkci letadla L-410.

Přitom ještě v loňském roce uvažovala o tom, že by vzkřísila výrobu blaníků sama, nakonec však od tohoto plánu ustoupila a chce se plně soustředit na dokončení vývoje a zahájení výroby nové generace letadel L-410. První prototyp by měl být hotový do konce letošního roku.

Výroba kluzáků L-23 Super Blaník skončila v Kunovicích v roce 2006. V Česku by se měla obnovit, i když není ještě jisté, kde. "V současnosti nadále probíhají jednání o tom, kde se bude kluzák vyrábět. Chceme, aby to bylo v České republice. Hledáme nejlepší řešení pro obě strany s cílem dosáhnout co nejefektivnějšího a nejrentabilnějšího obnovení výroby," říká Plšková.

S7 Engineering je součástí ruské letecké skupiny S7, která provozuje i stejnojmenné aerolinky, jež patří k největším soukromým dopravcům v Rusku. Ve flotile má 40 letadel, je členem aliance Oneworld. S7 létá i do Česka: zajišťuje přímé spojení Prahy a Novosibirsku.

V Kunovicích se kluzáky Blaník vyráběly desítky let. Nejprve model L-13, který byl v roce 1988 vystřídán modelem L-23 Super Blaník.

Tyto stroje mají v oblibě hlavně letecké školy pro výuku pilotů. Celkem se jich za více než půl století vyrobilo v Kunovicích přes čtyři tisíce kusů, stále se tam vyrábějí náhradní díly.

Podle amatérského pilota Petra Váverky blaníkem projde prakticky každý pilot, dodnes je základním vybavením takřka všech aeroklubů.

"Je to mimořádně povedené letadlo. Má například velmi dobré autostabilizační vlastnosti pro případ, že se dostane do potíží," přibližuje Váverka. Na celokovových kluzácích se školí například i piloti americké armády.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.