Firma loni hospodařila se ztrátou 30 miliard dolarů. Ilustrační foto.

Firma loni hospodařila se ztrátou 30 miliard dolarů. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Pravděpodobnost bankrotu General Motors se podle šéfa podniku zvýšila

  • 3
Největší americká automobilka General Motors má stále naději, že se jí podaří restrukturalizovat své aktivity bez soudní asistence. Pravděpodobnost, že bude muset požádat soud o bankrotovou ochranu před věřiteli, se však zvýšila.

V pátek to uvedl nový generální ředitel společnosti Fritz Henderson. Dodal, že firma si nadále plánuje uchovat klíčové značky Chevrolet, Cadillac, Pontiac a GMC.

Tento týden se přitom objevily zprávy, že by se General Motors (GM) mohla značek Pontiac a GMC v rámci opatření ke snížení nákladů zbavit. Henderson však podle agentury Reuters tyto zprávy označil za spekulace. Henderson nedávno nahradil v čele GM Ricka Wagonera, který rezignoval pod tlakem vlády.

Henderson dnes rovněž uvedl, že GM nalezla více než šest potenciálních zájemců o německou divizi Opel. Ta se chce stát méně závislou na mateřské GM, a hledá proto nové investory. Mluvčí automobilky Opel tento týden upozornil, že firma by mohla pokračovat v provozu a vyplácení mezd zaměstnancům i v případě, že její mateřské společnost vyhlásí bankrot.

Možná pomůže stát

Automobilka se v důsledku slabé poptávky dostala na pokraj bankrotu a bojuje o získání dodatečné státní pomoci. GM již od vlády obdržela půjčky v hodnotě 13,4 miliardy dolarů (zhruba 275 miliard Kč) a v současnosti žádá dalších 16,6 miliardy. Americká vláda na konci minulého měsíce odmítla restrukturalizační plán GM podmiňující další státní pomoc. Nabídla však společnosti provozní kapitál na dalších 60 dnů, během kterých by měl podnik vypracovat nový restrukturalizační plán.

Firma loni hospodařila se ztrátou 30,9 miliardy dolarů a předloni prodělala dokonce 43,3 miliardy dolarů. Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.

Divize Opel nyní žádá o finanční pomoc zhruba 3,3 miliardy eur (téměř 90 miliard korun) z veřejných zdrojů. Německá vláda chce ale před rozhodnutím o poskytnutí pomoci vidět podnikatelský plán, který by prokázal životaschopnost podniku. Opel zaměstnává ve svých čtyřech německých závodech zhruba 25 tisíc lidí, automobily vyrábí rovněž v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.