právní poradna

-
Alena Vaculínová z Vidčí si před dvěma lety koupila plynový kotel, s nímž má neustále problémy. Vždy když kotel přestal fungovat, volala mechanika, ale obvykle neměl čas, a tak "opravovala" sama podle telefonických rad opraváře. Když nakonec opravář přijel a závadu odstranil, činily náklady skoro 2000 korun a 9/10 z této ceny tvořily cestovní výdaje mechanika. Protože se závady na kotli stále opakují, paní Vaculínovou zajímalo, co může dělat a zda lze kotel ještě reklamovat a vrátit.

Délka doby, po niž lze kotel reklamovat, musí být uvedena v záručním listě. Předpokládám, že Alena Vaculínová kotel převzala až poté, co jej zapojil odborný mechanik. Proto záruka začala běžet až ode dne, kdy k zapojení došlo. Domnívám se však, že záruční doba byla maximálně jeden rok a na vrácení kotle je již bohužel pozdě. Nejméně tříměsíční záruka musí být ovšem poskytnuta i na každou provedenou opravu kotle. Pokud se tedy závada po opravě opět objeví, doporučuji okamžitou písemnou reklamaci u servisní firmy s požadavkem na bezplatné odstranění závady. Pokud závadu neopraví do 30 dnů od uplatnění reklamace, má paní Vaculínová právo na přiměřenou slevu z ceny, nebo zrušení původní smlouvy o opravě a vrácení peněz. Při nákupu dražšího výrobku je vždy vhodné počítat s dostupností servisu tak, aby nebylo nutné v budoucnu platit zbytečné cestovní náklady servisní firmy.

Občanský zákoník, §654, odst. 1: Záruční doba je tři měsíce, není-li sjednána nebo zvláštními předpisy stanovena jinak; u stavebních prací je záruční doba nejméně osmnáct měsíců.

Občanský zákoník, §655, odst. 1: Je-li věc opravena nebo upravena vadně, má objednatel právo na bezplatné odstranění vady. Zhotovitel je povinen vadu odstranit nejdéle v dohodnuté lhůtě. Nelze-li vadu odstranit nebo neodstranil-li ji zhotovitel v dohodnuté lhůtě, anebo vyskytne-li se vada znovu, má objednatel právo na zrušení smlouvy nebo na přiměřené snížení ceny opravy nebo úpravy.