Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


právní poradna

aktualizováno 
-
Petru Suchánkovi z Prahy se asi po pěti letech používání rozbila značková žehlička, a tak ji předal odbornému servisu do opravy. Podle vyjádření pracovníka servisu závisí doba opravy spotřebiče na tom, kdy servis bude mít k dispozici náhradní díly od dodavatele. Pan Suchánek chtěl vědět, zda existuje nějaká zákonná lhůta, jako u záručních oprav, ve které musí servis provést pozáruční opravu, či zda je délka opravy zcela závislá na vůli jeho zaměstnanců. Petra Suchánka také zajímalo, jak má postupovat v případě, že servis nedodrží termín pozáruční opravy, uvedený na "opravence". Na telefonický dotaz mu opraváři odpověděli, že jestliže není spokojen, může si žehličku odnést jinam.

V současné době neexistuje žádný obecně závazný právní předpis, který by stanovil lhůty, ve kterých mají být dokončeny pozáruční opravy. Pro dovozce navíc již neplatí povinnost zabezpečit po ukončení záruční doby na dovážené výrobky náhradní díly a odborný servis. Tak se stane, že příslušná opravna nemá v daný okamžik potřebnou náhradní součástku k dispozici. Jestliže není možné provést opravu na počkání, je opravář povinen vystavit potvrzení o převzetí věci do opravy ("opravenku"), která mimo jiné obsahuje i termín provedení opravy. Jak jsem již uvedla výše, neexistuje žádný předpis, který by stanovil lhůty pro dokončení pozáručních oprav. Termín tedy stanoví opravář s ohledem na složitost opravy, dostupnost náhradních dílů, množství práce a podobně. Jestliže oprava není v dohodnutém termínu provedena, může Petr Suchánek od smlouvy odstoupit, to znamená odnést žehličku do jiné opravny.

Občanský zákoník, § 655, odst. 1:

Je-li věc opravena nebo upravena vadně, má objednatel právo na bezplatné odstranění vady. Zhotovitel je povinen vadu odstranit nejdéle v dohodnuté lhůtě. Nelze-li vadu odstranit nebo neodstranil-li ji zhotovitel v dohodnuté lhůtě, anebo vyskytne-li se vada znovu, má objednatel právo na zrušení smlouvy nebo na přiměřené snížení ceny opravy nebo úpravy.
Autor:


Témata: Test iDNES.cz, Věci


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Po aféře s kontaminovanými vejci roste zájem o biovejce. Jde o miliardy

Rozbité okno představuje dvě zprávy – špatnou pro majitele, dobrou pro sklenáře. Skandál se zakázaným fipronilem ve vajíčkách z nizozemských velkochovů...  celý článek

Organicky pěstovaná zelenina dostává nálepku bio, protože se pěstuje bez použití umělých hnojiv, herbicidů a pesticidů
Kontroly našly u biopotravin jen minimum pochybení. Češi jim přesto nevěří

Češi biopotravinám nedůvěřují, shodují se lidé z branže. Proto také jejich spotřeba za západní Evropou zaostává. Kontroly však ukazují, že bioprodukty patří...  celý článek

Druhé finálové utkání hokejové extraligy mezi Kometou a Zlínem (18. dubna)...
Podniky diskriminovaly nevidomé i fanoušky Komety, odhalila inspekce

Česká obchodní inspekce zjistila v prvním čtvrtletí pět případů diskriminačního jednání v obchodech a restauracích. Inspektoři za to uložili tři pokuty v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.