Podle rozhodnutí arbitři nepřiznali ani jedné ze stran úhradu nákladů na advokáty druhé straně, i když to obě strany sporu požadovaly. (na snímku je souprava InterPanter z produkce Škoda Transportation)

Podle rozhodnutí arbitři nepřiznali ani jedné ze stran úhradu nákladů na advokáty druhé straně, i když to obě strany sporu požadovaly. (na snímku je souprava InterPanter z produkce Škoda Transportation) | foto: Škoda Transportation

Miliardová arbitráž o lokomotivy byla pro právníky zlatý byznys

  • 52
Kromě Škody Transportation má arbitráž mezi výrobcem lokomotiv a Českými drahami dalšího vítěze: dvě advokátní kanceláře zastupující obě strany. Ve sporu požadovaly více, než je samotná cena lokomotivy, v součtu si ale nakonec přišly "jen" na desítky milionů korun.

Vyplývá to z textu finálního verdiktu Rozhodčího soudu při Hospodářské a agrární komoře, který zveřejnily České dráhy na svých stránkách.

Na výrazně více si měl přijít advokát Škody Transportation Radek Pokorný, i České dráhy ale utratily v arbitráži desítky milionů korun.

Spor o lokomotivy

Podle rozhodnutí arbitři nepřiznali ani jedné ze stran úhradu nákladů na advokáty druhé straně, i když to obě strany sporu požadovaly. České dráhy chtěly úhradu nákladů ve výši 48 milionů korun za služby kanceláře Weil Gotshal & Manges (WGM). Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři zastupující Škodu Transportation chtěla v arbitráži úhradu celkem 128 milionů korun.

Obě strany ale nechtějí uvést, zda tolik svým právníkům nakonec zaplatily: advokáti si svou cenu do arbitráže výrazně navýšili uměle „přirážkou“ za složitý případ. Nakonec ale rozhodci nevyhověli ani jedné straně, aby ji druhá zaplatila právníky.

„Požadovaná náhrada nákladů na výlohy právního zastoupení byla spočítána podle pravidel advokátního tarifu, nikoliv podle skutečných nákladů Českých drah,“ řekl řídící partner WGM Karel Muzikář.

Podle něj České dráhy ve skutečnosti zaplatily méně než polovinu částky uvedené v odůvodnění rozhodčího nálezu.

„V případě úspěchu Českých drah by pak případný kladný rozdíl samozřejmě připadl Českým drahám, protože žádnou zvláštní odměnu za vítězství ve sporu jsme sjednánu neměli,” dodal Muzikář.

Vyhrajeme, dohodu odmítáme

Redakce MF DNES má však k dispozici dopis z července letošního roku, v kterém WGM v arbitráži žádá úhradu nákladů ve výši až 148 milionů korun.

Muzikář to vysvětluje tím, že k navýšení došlo poté, co na trojnásobek zvýšila náklady na právní zastoupení protistrana. „I zde však platí, že částka by v případě úspěchu připadla Českým drahám,“ dodal.

I přes velký objem peněz pro advokátní kancelář České dráhy nevypisovaly na její služby žádnou veřejnou soutěž.

Zástupci WGM na jednání dozorčí rady Českých drah loni v září v době rozhodování o mimosoudním vyrovnání se Škodou Transportation mluvili spíše o příznivých podmínkách pro pokračování arbitráže. Dozorčí rada poté návrh na mimosoudní vyrovnání, které by Českým drahám ve světle výsledku arbitráže ušetřilo stamiliony korun, odmítla.

„Bylo samozřejmě nutné vycházet z objektivních faktů celé věci a nikoliv z předpokladu, že rozhodčí soud posoudí předmětné otázky zcela nepochopitelným a nezákonným způsobem,” vysvětluje postoj WGM Muzikář.

Ve sporu o lokomotivy 380 se dráhy nejprve domáhaly vyplacení zhruba miliardy korun za pozdní dodání lokomotiv.

Soud jejich požadavek ale zamítl. Místo toho určil, že Škoda Transportation má získat přes miliardu korun: největší část z toho je inflační navýšení ceny lokomotiv v hodnotě 760 milionů korun a doplacení pěti procent kupní ceny, které České dráhy v roce 2011 nezaplatily.

Podle původní smlouvy měla jedna lokomotiva stát zhruba 120 milionů korun, vinou arbitráže se „prodražila“ až na 175 milionů (psali jsme zde).

České dráhy chtějí verdikt rozhodčího soudu zvrátit. Obrátí se proto na klasický soud. Pokud by neuspěly, může to podle ministra dopravy Dana Ťoka vést ke zdražení jízdného (psali jsme zde).