Železničáři museli na trati v Žalhosticích odklidit zbytky vozů, vyměnit pražce...

Železničáři museli na trati v Žalhosticích odklidit zbytky vozů, vyměnit pražce v délce asi 200 metrů a opravit poničené trakční vedení. (30. března 2015) | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Španělé uhájili monopol na české pražce. Zisky jim tu prudce rostou

  • 25
Stát bude nadále odebírat betonové pražce od společnosti ŽPSV Uherský Ostroh, která má na jejich dodávky v Česku monopol. Firma ovládaná španělskými vlastníky zažívá letos rekordní rok i vysoké zisky.

ŽPSV byla jediným uchazečem v soutěži Správy železniční dopravní cesty na rámcovou smlouvu na dodávku betonových pražců. Smlouva platí dva roky nebo do vyčerpání limitu 200 milionů korun. Jde o pražce, které bude SŽDC používat hlavně na opravu a údržbu.

„Aktuálně se průměrná cena betonového pražce pohybuje kolem 1 800 korun. V soutěžené ceně je zahrnuta mimo jiné doprava a další náklady související s dodávkou,“ dodal mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský, podle kterého se průměrná cena příliš neliší.

Pražce jsou přitom jedním z dílů na české železnici, kterou dodává jediná firma. V minulosti o výrobu a hlavně certifikaci pro českou železnici projevilo zájem několik firem. „V současné době neevidujeme žádost o vydání certifikátu. Sledujeme zájem firem vyrábět betonové pražce. Zatím je to ve fázi komunikace a dotazování,“ řekl Ptačinský.

Pro ŽPSV je výroba pražců lukrativním byznysem, podobně jako pro další monopolní dodavatele dílů pro železnici. Podle výroční zprávy firmě loni stouply výrazně tržby ze 772 milionů na 1,46 miliardy korun. Ještě více poskočil zisk: z 12 na 95 milionů korun.

ŽPSV patří španělské skupině OHL, které v Česku patří i stavební společnost OHL ŽS. Firma sama akcionářům v roce 2014 v zápise z valné hromady přiznala, že výroba monopolních prvků na železnici je rentabilnější než výroba jiných stavebních částí, kde čelí konkurenci. Firma loňský zisk nechala nerozdělený, aby mohla dobře pokrýt finančně letošní rok. Ten je na české železnici podle objemu zakázek naprosto rekordní. Kvůli růstu zakázek přijala loni přes dvě stě nových zaměstnanců.

Ministerstvo dopravy už dříve oznámilo, že by chtělo problematiku s monopolními dodavateli na české železnici řešit, na starost to má SŽDC. Podle Ptačinského aktuálně řeší problematiku monopolů v oblasti projekční činnosti a dále v oblasti definice rozhraní mezi zabezpečovacím zařízením různých typů a systémem dálkového obsluhy zabezpečovacích studií. „Daná problematika bude řešena prostřednictvím nezávislých odborných studií,“ řekl Ptačinský.