Výroba piva v Plzeňském prazdroji (18. září 2012, Plzeň)

Výroba piva v Plzeňském prazdroji (18. září 2012, Plzeň) | foto: Petr Topič, MAFRA

Prazdroj měl loni rekordní export, prodeje v hospodách slábnou

  • 4
Plzeňský Prazdroj prodal loni v Česku a ve více než 50 zemích světa necelých 9,9 milionu hektolitrů piva, to je téměř stejný objem jako v roce 2011. Na domácím trhu pivovarská skupina prodala 6,8 milionu hektolitrů piva, což znamenalo meziroční mírný pokles o necelé jedno procento. Rekordní byl loni export.

Zejména díky vyšší poptávce po značce Pilsner Urquell v Asii a ve Velké Británii pivovar exportoval 920 tisíc hektolitrů piva, meziročně o tři procenta více, uvedl mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček. Licenční výroba zůstala podobná jako předloni v objemu 2,1 milionu hektolitrů.

"Oživení prodejů na domácím trhu přinesly zejména novinky. Opačný vliv na domácí prodeje měl naopak snížený zájem o pivo v hospodách a restauracích, který je ovlivněn ekonomickou situací i vládními úspornými opatřeními," uvedl generální ředitel Plzeňského Prazdroje Doug Brodman.

Očekává, že na další vývoj na českém pivním trhu bude mít dopad nedávné zvýšení sazby DPH a následná změna v nákupním rozhodování spotřebitelů.

Češi kupují balená piva a novinky

Na domácím trhu skupina posílila segment baleného piva především díky rostoucí oblibě praktických balení piva v nevratných obalech, PET lahvích a plechovkách. Zvyšovat domácí prodeje pomáhaly také inovace, jako jsou míchané nápoje z piva, pšeničné pivo s pomerančovou kůrou a koriandrem či nealko pivo s příchutí limetky a maliny. Domácí prodej baleného piva se zvýšil o jednotky procent, prodej v obchodech tak částečně kompenzoval pokračující odliv zákazníků z hospod a restaurací.

Na rekordním exportu, který loni vůbec poprvé přesáhl hranici 900 tisíc hektolitrů, se projevila mimo jiné prezentace značky Pilsner Urquell během olympijských her v Londýně. I díky olympiádě se ve Velké Británii loni prodej zvýšil o více než 20 procent. V Asii byl růst prodeje víc než padesátiprocentní. "Dařilo se v zemích, jako je Jižní Korea, Japonsko, Vietnam či Tchaj-wan," uvedl Mareček.

,