Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pivní rozchod se šťastným koncem. Prazdroj se vrátil do Lidlu

  7:00aktualizováno  7:00
Obchodní řetězec Lidl se po dlouhých měsících dohodl s tuzemským pivovarským lídrem Plzeňským Prazdrojem na obchodních podmínkách a vrátil do regálů piva jeho značek - konkrétně Pilsner Urquell, Gambrinus a Kozel. Firmy se rozešly loni v květnu nejspíš kvůli ceně.

Prazdroj se vrátil do Lidlu. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Veškeré emoce, které kolem loňského rozchodu a letošního usmíření nastaly, přikryla důsledná obchodní mlčenlivost. "Maloobchodní prodejní síť Lidl realizovala z pohledu zákazníků řadu zajímavých kroků a naším společným cílem je spokojený zákazník," podotkla jen k oživení vztahů mluvčí Prazdroje Kateřina Krásová. Lidl dohodu ze začátku roku odmítl komentovat.

Nejvíce se bojuje o bonusy

Za loňským rozchodem nejspíš byly rozdílné představy o ceně, která je nejcitlivějším bodem v jednáních mezi řetězci a výrobci. Vyjednavači řetězců jsou tvrdí a dvojnásob to platí tam, kde je prodejní strategie založena na trvale nízkých cenách a privátních značkách. "Konkrétně u Lidlu se stává, že přednesou svoji představu, o které však není možné dále jednat, proto jsme s nimi dosud žádnou spolupráci neuzavřeli," svěřil se Zdeněk Mikulášek, mluvčí rodinného pivovaru Bernard, který vyrábí dražší prémiová piva.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

Také piva Bernard v minulosti na čas zmizela z regálů jednoho obchodního řetězce. Důvodem byl bonus pro supermarkety za prodané množství, který je podle Mikuláška největším bodem sváru. Jednání mohou ztroskotat i na počtu slevových akcí, v nichž se výrobek objeví, nebo doporučené ceně.

Příběh Lidlu s Prazdrojem je jen jedním z řady případů, kdy se výrobce a řetězec rozešli. V Kauflandu v roce 2012 zákazník marně hledal výrobky Danone, z Teska v minulosti dočasně zmizela Coca Cola, Pepsi Cola nebo pralinky a čokolády Ferrero Rocher. V závěru je to většinou jako přes kopírák: převáží obchodní pragmatismus, na spory se zapomene a vztah začne nanovo s vysvětlením, že nejdůležitější je spokojený zákazník.

Kvůli pivu Češi drobí nákupy

Návratu Prazdroje do Lidlu však možná pomohla ještě jedna věc - pivo má v řetězcích zásadní strategický význam, protože přetahuje zákazníky. Lidé jsou kvůli jeho nákupu za výhodnou cenu ochotni cestovat mezi řetězci častěji než u jiných druhů zboží. "Ano, pivo má strategický význam, pravidelně se pohybuje v TOP 10 nakupovaných položkách," potvrzuje mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Judita Urbánková.

Fotogalerie

I proto řetězce nabízejí levnější piva pod svými vlastními značkami. Kaufland si od českého pivovaru nechává vyrábět pivo Ambrosius, Lidl pivo Argus nebo pivo s názvem "Pivo světlé výčepní", které nabízí za 5,90 Kč. Z etiket se zákazník nedozví, kdo piva vaří a řetězce o tom mlčí.

"Ano, vyrábíme je, konkrétní podíl na celkovém výstavu ale bohužel nezveřejňujeme. Důvod pro jejich výrobu je především v lepším využití výrobních kapacit v našich pivovarech," říká mluvčí Pivovarů Lobkowicz Barbora Kameníková, které vyrábí piva, prodávaná pod značkou Argus. Pivovary na privátních značkách láká i možnost exportovat skrze značku řetězce do zahraničí.

Loňský rok byl pro pivovary obtížný. Tuzemský trh stále mírně klesá a dál se vyprazdňují hospody. Šest piv z deseti už Češi vypijí doma. Plzeňský Prazdroj, který má téměř poloviční podíl na českém trhu, se tento trend snažil loni na podzim zmírnit zdražením vybraných lahvových a plechovkových piv. Cena se zvedla v průměru o 0,7 procenta.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Siemens Elektromotory ve Frenštátě pod Radhoštěm. (9. května 2017)
Siemens v Česku investuje sedm miliard. Chce tu vyvíjet elektromotory

Německý koncern Siemens oznámil rozsáhlou expanzi v Česku. Do svých závodů hodlá v příštích letech investovat sedm miliard korun. Kromě modernizace stávajících...  celý článek

Daniel Křetínský
Křetínský opět nakupuje: EPH převezme další dvě elektrárny v Británii

Energetický a průmyslový holding (EPH) podnikatele Daniela Křetínského koupí prostřednictvím své dceřiné společnosti EP UK Investments dvě paroplynové...  celý článek

Odhadem několik tisíc pracovníků (na snímku) se již časně ráno 20. června...
Stávka v bratislavském VW může ohrozit Škodu Auto. Kvůli převodovkám

Stávka zaměstnanců bratislavského závodu Volkswagenu může mít dopad i na výrobu v českých závodech Škoda Auto. Ze Slovenska totiž odebírá část převodovek.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.