Plzeňský Prazdroj po letech poklesu zaznamenal vyšší zájem o čepované pivo | foto: Pilsner Urquell

Prazdroj uvařil přes dvě miliardy piv. Pomohl návrat pivařů do hospod

  • 111
Lidé se začali vracet do hospod, tvrdí největší tuzemská pivovarnická skupina. Její loňský růst ovšem táhl export a nová piva. Plzeňský Prazdroj loni uvařil nejvíce piva ve své historii.

Podle ve středu zveřejněných výsledků vzrostl výstav o 4,5 % a překonal hranici deseti milionů hektolitrů, v přepočtu na půllitry tak firma prodala dvě miliardy piv. Podle Prazdroje stojí za domácí produkcí hlavně zájem o lahvové pivo, stabilizuje se ale i prodej čepovaného piva. 

Prémiová značka Prazdroje, ležák Pilsner Urquell, loni zaznamenala rekordní prodeje a překonala hranici dvou milionů uvařených hektolitrů. V Česku jeho prodeje stouply o desetinu. „Dosáhli jsme největšího růstu za posledních pět let a největší radost máme ze znovunastartování zájmu o čepované pivo. Naše aktivity podpory pohostinství, návštěvnosti hospod a restaurací, úzká spolupráce s jejich provozovateli, inovace i cenová strategie jednoznačně vycházejí,“ zhodnotil generální ředitel Plzeňského Prazdroje Paolo Lanzarotti uplynulý rok na tuzemském trhu.

Podle něj oživení prodejů čepovaného piva pomohl například nepasterizovaný Gambrinus, který firma zavedla na trh loni. „Jsem proto přesvědčený, že pivo má stále silný potenciál růstu,“ doplnil k čepovanému pivu Paolo Lanzarotti.

Podle ně se i díky investicím do restaurací a podpory hostinských podíl baleného a sudového piva loni téměř vyrovnal. Lehce navrch má ale stále balené pivo. „Vylepšení prostředí hospod a restaurací i poskytovaného servisu má totiž zcela zásadní dopad na návštěvnost i tržby provozovatelů. Hospody, ve kterých se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o 20 % vyšší tržby a častější opakovanou návštěvnost,“ tvrdí Lanzarotti. 

Prazdroji k růstu pomohl loni nejvíce export, kam šlo 35 % celé produkce, meziročně posílil vývoz o šest procent. Svoji pozici společnost posílila například v pobaltských státech nebo v Norsku a Finsku. Zájem o pivo Plzeňského Prazdroje vzrostl i na asijských trzích, ve Velké Británii, Kanadě, Irsku nebo ve Slovinsku. 

Podle Lanzarottiho se poptávka v Česku přesouvá k prémiovějším pivům. „Celý loňský růst je tažený prémiovými pivy a pomáhají i pivní speciality. Tento fakt je dán i změnou životního stylu posledních let, kdy lidé vyhledávají v první řadě kvalitní pivní zážitek,“ dodal Lanzarotti. Ten očekává, že loňský mírný růst celého trhu potrvá i letos. „Podíl čepovaného piva by neměl již dále klesat,“ odhaduje Lanzarotti. 

Podívejte se, jakými způsoby je možné načepovat pivo: