Po zaplacení dvousetkorunovou bankovkou vrací číšník v kavárně u Kongresového centra 185 korun. Účet se spropitným přitom byl šedesát pět korun. Nepozorností obsluhy mohl host "vydělat" padesátikorunu.
Tento příklad je přesným opakem současného trendu, který v Praze potvrzují výsledky kontrol České obchodní inspekce za loňský rok. "Více než polovina ze 790 kontrol v restauracích dopadla špatně, to je daleko horší než v jiných krajích České republiky. Rekordem bylo předražení o 185 korun na 1000 korun útraty," řekla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.
Závěry inspekce přitom podtrhují i loňské kontroly MF DNES, které se zaměřily na poctivost výčepních při nalévání piva a nedopadly dobře. Z deseti vybraných podniků mělo šest půllitrů pod mírou.
Nejvíc šidí hospody v centru
Mistry v šizení hostů bývají obsluhy v některých restauracích v centru města, kde bývá nejvíc turistů. "V mezinárodních turistických průvodcích jsou návštěvníci varováni před okrádáním hostů v restauracích na Starém Městě a Malé Straně. Bohužel tento vážný problém na úrovni nepoctivých taxikářů a kapsářů se vůbec neřeší," upozorňuje šéf Pražské asociace kongresové turistiky Michal Hvížďala.
Zloději převlečení za číšníky jsou troufalí a bezohlední. Jejich oběťmi se tak stávají i významní lidé. O tom se při své návštěvě Prahy přesvědčil i známý hollywoodský herec Johnny Depp.
"Seděli jsme spolu v jedné malostranské restauraci nedaleko Karlova mostu a účet byl předražený asi o pět set korun. Ohradil jsem se proti tomu a vrchní v narážce na jeho účes a na to, že si několik hostů přišlo k němu o podpis, řekl: "Ať veverka nedělá frajera a zaplatí." Depp nakonec mávl rukou a zaplatili jsme," tvrdí Hvížďala.
Dal jsem jim vyhazov
Majitel několika restaurací v Praze 4, Jaroslav Novotný, uvedl, že se musel rozloučit s desítkami pracovníků. "Oni si z mých podniků udělali zlatý důl a okrádali mě i mé hosty. Účtovali vyšší ceny, maso z kuchyně si nosili domů, točili pivo pod míru a podobně. Tím samozřejmě poškozovali dobré jméno mé firmy. Bohužel sehnat dobrého číšníka, servírku nebo kuchaře je velký problém," tvrdí.
Jeho kolega ze Smíchova Hanuš Moravec problémy s personálem nemá, nabízí recept na to, jak nepoctivcům čelit. "Já jsem se setkal s tím, že se několik lidí pokusilo okrást mě, ale to byly výjimky. Ono je potřeba být přímo v restauraci a lidi si ohlídat. Pak je to v pohodě," objasnil Moravec.
Další bolestí pražských pohostinství jsou nevšímaví číšníci. "Jednou jsem seděl s přítelkyní v jedné restauraci na Uhelném trhu a číšník stál snad dva metry od nás. Chtěli jsme si objednat další pití, ale on se schválně díval jinam," řekl Vladimír Pavluš z Vršovic.
Kromě České obchodní inspekce dohlíží na restaurace i lidé z hygienické stanice, také oni se potýkají s problémy.
Hygienička Marie Čemusová uvedla, že v minulém roce její pracovníci provedli v hlavním městě 3500 kontrol restaurací a stánků rychlého občerstvení, a i tady řada prohřešků souvisí s podváděním zákazníků. "Nejvíce chyb bylo při skladování potravin. Zeleninové saláty se například daly do nechlazených vitrín, což je nebezpečné a nesmí se to," zdůraznila Čemusová.
Nejvíce se šidí cizinci
Oběťmi nepoctivého personálu jsou v Praze hlavně zahraniční turisté. Vrchní počítají s tím, že ceny v restauracích jsou v České republice obvykle výrazně nižší než v USA či v západoevropských zemích a při placení si předražení nevšimnou. Cizinci si také kvůli jazykové bariéře neradi stěžují.
"Poprvé jsem byl v Praze v roce 1985 a od té doby se toho hodně zlepšilo. Například fasády na historických domech v centru. To je nádhera. Ovšem chování některých číšníků je pořád strašné jako za socialismu. Jsou neochotní a účtují si i stovky korun navíc," tvrdí Helmut Schulz z Norimberku.
Bohužel chování personálu v restauracích je hrozbou pro jinak slibně se rozvíjející turistický ruch v metropoli. To potvrzuje i šéf Pražské asociace kongresové turistiky Michael Hvížďala. "Dva angličtí lékaři z jednoho kongresu, který jsme pořádali, měli obrovskou smůlu. Okradli je kapsáři i taxikáři, nakonec je „natáhl“ i personál v restauraci na Staroměstském náměstí. A ti prohlásili, že už k nám nikdy nepojedou," řekl Hvížďala.
Jste spokojení s restauracemi?
Pracovníci České obchodní inspekce zkontrolovali v roce 2005 v Praze a ve Středočeském kraji 790 restaurací.Porušení předpisů zjistili ve 456 z nich, tedy v 57,7 %. To je trvale nejvyšší porušení v rámci celé ČR, kde je průměr 41,6 %.
Jaké jsou vaše zkušenosti s návštěvami restaurací v hlavním městě? Stává se vám často, že si vás obsluha nevšímá, šidí a je neochotná? Můžete doporučit nějakou restauraci, kde jste spokojeni?
Své podněty a připomínky posílejte na adresu Anděl Media Centrum, Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, nebo e-mailem na redpha@mafra.cz.