Počet taxíků na pražském letišti se sníží.

Počet taxíků na pražském letišti se sníží. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Pražské letiště vybere nové taxíky, omezí jejich počet

  • 90
Pražské letiště zamíchá karty provozovatelům taxislužeb. Příští rok se počet taxíků na letišti sníží až o šedesát aut a místo tří firem budou tyto služby poskytovat jen dvě. Vítěze plánované veřejné soutěže chce státní podnik vybrat ještě letos.

Nyní přepravují cestující z letiště a na letiště tři firmy: dominantní pražský dopravce AAA Radiotaxi, firma Fix Cars (stříbrné limuzíny) a společnost Cedaz, která vozí osmimístnými mikrobusy. Licence ale všem třem příští rok vyprší.

O zhruba čtyři miliony klientů ročně (tolik lidí se minulý rok svezlo taxíkem na letiště nebo z letiště) se firmy znovu poperou na podzim po vyhlášení výběrového řízení. Nové smlouvy budou platit do roku 2013.

"Snažíme se tendr otevřít co nejvíc, aby si firmy, které v současnosti nemají takový vozový park, měly možnost do doby vyhlášení výběrového řízení na podzim najít dostatek partnerů," řekla iDNES.cz ředitelka neleteckého obchodu Marta Guthová. Šanci by tak měli dostat i menší provozovatelé taxi a osobní přepravy, kteří by se mohli případně spojit.

Počet vybraných kandidátů se nicméně sníží na dva a vozů na letišti ubude až o šedesát. Nyní je část z nich nevytížená, což prý nesouvisí s finanční krizí. Kapacity pro taxíky klesnou také kvůli plánované stavbě vlakového spojení na ruzyňské letiště.

Nechceme patnáctileté mercedesy...

Předběžné podmínky tendru podnik oznámí příští týden. "Rádi bychom, aby tu byla auta mladší čtyř let, aby měly vozy jednotnou barvu a řidiči adekvátně vypadali," nastínila základní představu Guthová. Uchazeči budou muset splnit i blíže nespecifikované bezpečnostní požadavky.

"Nechceme, aby tu jezdily deseti- nebo patnáctileté mercedesy, do kterých se člověk bojí sednout," dodala. To by se zřejmě nestalo, protože místa na letišti jsou velmi drahá a nemůže si je rozhodně dovolit každý. Současné firmy za ně podle zdroje iDNES.cz platí řádově miliony korun ročně.

Dá se proto také očekávat, že ceny za dopravu z letiště neklesnou. Už nyní využívají stávající dispečinky na letišti maximálních sazeb (28 korun za kilometr) daných magistrátem. Podmínkou tendru bude mimo jiné vejít se do tohoto limitu. Do centra města se nyní turisté svezou přibližně za pětistovku, na druhý okraj Prahy až za tisíc korun.

Počet taxiků na pražském letišti se sníží.

Ze soutěže se de facto diskvalifikovali takzvaní devadesátikorunoví taxikáři, kteří vedou s magistrátem boj o ceny a parkovací místa. Letiště ale říká, že by případně do tendru počítalo i s nimi, pokud by ze svých požadavků slevili.

"Rádi budeme spolupracovat s jakoukoliv firmou, pokud se bude chovat slušně a bude dodržovat veškeré vyhlášky a předpisy, dodala Guthová.

Superb nestačí, řekl šéf City Taxi

Někteří dispečeři ovšem o výběrovém řízení pochybují. "Neznám podmínky zadávacího řízení a letiště je pověstné přehnanými nároky," vyjádřil skepsi ředitel City Taxi Tomáš Horčička. Z minulého tendru jeho firma odstoupila. Uchazeč měl splnit podmínku vozů vyšší střední střídy, podle Horčičky ale nakonec stejně na letiště jezdí standardní taxíky.

"Psali jsme e-mail do Škodovky, jestli je superb vyšší střední třída, a odpověděli nám, že není," řekl šéf City Taxi. Aby prý splnil zadání, musel by lidi přepravovat například v audinách nebo mercedesech.

Příjmy z neleteckého obchodu, který zahrnuje také taxislužby, patří k důležitým zdrojům letiště. Z celkových příjmů tvoří 38 procent. V odletových halách letiště má v současnosti obchod 118 firem a na jeho pozemcích je několik hotelů.