Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pražské obchodní domy s tradicí nevystačí, proto mění vzhled

  13:01aktualizováno  13:01
Zkušené hospodyně, které měly před takovými třiceti lety v hlavě podrobnou mapu obchodů v Praze, dobře věděly, že tady stejně nemají nic pořádného. Pro Čechoslováky, kteří do hlavního města přijížděli za nákupy maximálně dvakrát do roka, znamenaly obchodní domy Bílá Labuť, Máj a Kotva příslib blaženého nakupování a slastného utrácení.

Obchodní domy - mezi nimi i Bílá Labuť - nechtějí souboj o zákazníky vzdát. | foto: Robert RambousekMF DNES

Do Prahy se za nákupy jezdí pořád, jen už cílem zákazníků nebývají obchodní domy v centru, ale hypermarkety na periferii. Proč se taky s nákupními taškami krkolomně vláčet na Staré a Nové Město?

"Po mnoha letech jsem se byla podívat v Kotvě, ale opravdu to nestálo za to. Lidí tu bylo moc, přitom tady nebylo nic zajímavého. Hlavně mají všechno předražené," rekapituluje nedávné nákupy na náměstí Republiky Helena Fialová z Břeclavi.

Jenže obchodní domy, které zákazníky zásobují drahně let, to rozhodně nechtějí zabalit a vzdát se.

A tak jejich majitelé naplánovali rozsáhlé rekonstrukce - to aby se obchody více otevřely veřejnosti, aby bylo z čeho vybírat a aby se tu zákazníci chtěli zdržet o něco déle. Třeba v nové kavárně s terasou, odkud je výhled na Prahu, jako to chystají v obchodním domě na Národní.

"Zpřístupníme dosud uzavřené prostory a lidem poskytneme jedinečný výhled ze střechy," líčí plány Eva Karasová ze společnosti Tesco Stores.

Jen s tradicí si nevystačí, a tak mění vzhled

Nově otevřená terasa je jen drobný detail, který Tesco pro své zákazníky chystá. Tím nejdůležitějším je, že se obchodní dům na Národní třídě vrátí ke svému prapůvodnímu názvu - totiž Máj.

Pravda, moderní doba si žádá anglickou podobu, a tak se na podzim slavnostně otevře centrum My’. "Obchodní dům nabídne jednotný systém, jenž umožní zaplatit za různé zboží u jedné pokladny, rozšířený sortiment i jeden velký prostor, ve kterém budou zákazníci přecházet od pultu k pultu, zkoušet si a vybírat zboží," vysvětluje manažerka Tesco Stores Eva Karasová.

Tesco ponechá své jméno jen prodejně potravin, jež se po rekonstrukci otevře už před prázdninami.

"Chceme navázat na tradici Máje, který symbolizuje pohodlný a spolehlivý nákup. Je na skvělém místě a vždy byl nejoblíbenějším nákupním místem Pražanů i přespolních," je přesvědčena Karasová.

V Labuti stojí v poledne fronty

Tradice Máje a Kotvy se počítá od roku 1975. To obchodní dům Bílá Labuť je o dost starší - letos slaví sedmdesátiny. Stavba Jana Gillara na Poříčí nutně potřebuje důkladnou oživovací kúru. A ta se už také rozjela.

"Například 1. června jsme otevřeli opravené třetí patro se samoobslužnou prodejnou. Letos totéž čeká i prostor o patro výš," plánuje Alexander Podrabský, generální ředitel společnosti Transakta, jež stavbu vlastní.

Za sebou má Labuť renovaci suterénu, kde sklady nahradil supermarket, prvního i druhého patra. "K původnímu využití vracíme páté patro. Tady totiž bývalo občerstvení a potraviny a teď tady úspěšně funguje restaurace U Rozvařilů. V poledne u nás stojí fronta, což je jinde věc nevídaná," libuje si Podrabský a slibuje, že do konce prázdnin se občerstvení roztáhne po celém patře.

Ředitel ví, že je potřeba pohnout i s opravou fasády. Jenže Bílá Labuť je památka a žádá si zacházení v rukavičkách. "Musíme sladit nároky památkářů a zákazníků, aby z Labutě nebylo muzeum. Proto s opravou začneme až v roce 2011," odhaduje.

Od extravagance po knoflíky

Ve stejném roce by mohla být kompletně hotova rekonstrukce obchodního domu Kotva, kde dělníci "řádí" již nyní. Za provozu, jak je to v nákupních centrech zvykem.

Opraveno je částečně první a celé třetí patro, kde se tradičně usídlily domácí potřeby, galanterie a metrážový textil. "Jednáme i o tom, že by se tu objevil prodej sportovních potřeb, elektra a knih," přeje si generální ředitel společnosti Markland Kotva Jaroslav Petrů.

V přízemí zůstane i po opravách mix stánků a obchodů, první dvě patra budou patřit konzervativní i extravagantní módě či obuvi, do čtvrtého patra se nastěhuje prodej nábytku.

"Budeme obnovovat také restauraci s terasou, obměníme a očistíme fasádní panely a vyměníme některá poškozená čelní skla," vypočítává změny Petrů a slibuje, že v přízemí zmizí výlohy, které vystřídá kavárna s venkovním posezením, krámky a za obchodním domem také nový park.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.