Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské metro může být bez reklamy. DPP chce vypovědět smlouvu s Rencar

  16:24aktualizováno  16:24
Pražský dopravní podnik (DPP) zřejmě vypoví smlouvu reklamní společnosti Rencar. Letitá smlouva s touto firmou je podle auditu, který si nechal dopravní podnik vypracovat, neplatná. DPP nyní řeší, kdo bude v jeho prostorách a vozech reklamu zřizovat. Nevylučuje, že by to mohl být i on sám. Nabídku podala i společnost Bigboard.

Zatímco v roce 2008 odvedl Rencar dopravnímu podniku na nájemném téměř 108 milionů korun, loni to bylo necelých 50. | foto: JCDecaux

Pražský dopravní podnik loni vydělal 1,255 miliardy korun. Generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš v minulosti uvedl, že příjmy městského podniku z reklamy činí asi 50 milionů korun. Dle jeho slov je to ale málo. Společnost Rencar, která pro DPP zakázky spojené s reklamou zajišťuje, vydělává podle něj na reklamě třikrát tolik – 150 milionů korun. Příjmy z reklamy navíc dlouhodobě klesají.

Zatímco v roce 2008 odvedl Rencar dopravnímu podniku na nájemném téměř 108 milionů korun, loni to bylo necelých 50. Představenstvo společnosti proto minulý týden rozhodlo o narovnání vztahů s firmou Rencar – smlouva na provoz reklamních služeb je podle něj neplatná. Kdo bude ale reklamu pro dopravní podnik prodávat po třicátém červnu letošního roku, do kdy má Rencar odstranit reklamní nosiče a sdělení z prostor DPP, není jasné.

Letitá smlouva je podle auditu neplatná

O neplatnosti smlouvy z roku 1997 hovoří šedesátistránkový audit advokátní kanceláře Císař, Česka, Smutný, který si nechal zpracovat sám dopravní podnik. „Důvod neplatnosti lze spatřovat primárně v nedodržení způsobu jednání statutárního orgánu,“ uvádí dílčí závěr v dokumentu, který má redakce iDNES.cz k dispozici. Audit tvrdí, že neplatná je většina dodatků, které byly ke smlouvě postupem času připojovány oběma smluvními stranami. Kvůli tomu je potom neplatná celá smlouva. Dodatky byly dle auditu uzavřeny formálně špatně a to zejména ze strany DPP.

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. Loni společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

Rencar s důvody pro vypovězení smlouvy nesouhlasí a posudek označila za účelový. „Smlouva je platná, Rencar řádně plní povinnosti a případná výpověď by byla neoprávněná,“ uvedl v úterní tiskové zprávě předseda představenstva Rencar Pavel Slabý.

„Případné ukončení smlouvy pouze na základě jednoho účelově zpracovaného posudku by Rencaru i samotnému dopravnímu podniku způsobilo značné škody,“ uvedl Slabý. Podle něj má Rencar podepsané smlouvy na druhé pololetí roku 2016 v objemu přes 20 milionů a rezervace za více než 45 milionů korun. Možnou výpověď Slabý vnímá jako účelovou a týká se prý neoprávněné reklamy, kterou má v metru společnost euroAWK. S tou se městský podnik soudí.

Místopředseda představenstva Rencar Bohumil Chomát již minulý týden řekl, že Rencar by městskému podniku odváděl víc, kdyby měl přístup k většímu množství ploch pro inzerci.

Smlouva až do roku 2031

Dohoda mezi Rencar a DPP na reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031. Společnost Rencar nedávno navíc získala exkluzivní smlouvu i na provoz nových elektrických reklam v opravené stanici metra Národní na lince B a v nových stanicích metra A.

Zatímco za běžnou reklamu v MHD odvádí Rencar zjednodušeně řečeno přes 50 procent ze svých tržeb, v případě digitální reklamy na Národní je to 20 procent. Avšak až po skončení zkušebního provozu v roce 2018. Do té doby nedostává dopravní podnik podle dodatku smlouvy vůbec nic. Kolik Rencar z digitální reklamy získává, firma zveřejnit nechce. Ostatně to nečinila ani v minulosti, kdy se redakce iDNES.cz společnosti na tržby, které jí byznys v hlavním městě generuje, dotazovala. Hájí si prý své know-how, které by mohlo být zneužito v konkurenčním boji.

Válka o reklamu v metru dostala digitální podobu. Rencaru se vyplatí

Konkrétní čísla ale nechce komentovat ani dopravní podnik. „Jakákoliv čísla budeme nejprve konzultovat s druhou stranou, tedy se společností Rencar,“ uvedl mluvčí DPP Jiří Štábl na dotaz, proč podnik dlouhodobě tvrdí, že je pro něj smlouva s Rencar nevýhodná. Slabý ze společnosti Rencar minulý týden ale řekl, že městská firma s nimi komunikuje přes média. To, že by Dopravní podnik chtěl smlouvu s reklamní společností vypovědět, označil za „kudlu do zad.“

Kdo bude pro DPP inzerovat, není jasné

O smlouvu s Rencar se před časem začala navíc zajímat kriminální policie. Od podniku si vyžádala příslušné dokumenty. Stejně tak se zabývá vztahy DPP a reklamní firmy euroAWK, které podnik v roce 2013 vypověděl smlouvu na světelné vitríny v metru. Firma výpověď neakceptovala, podnik na ni podal žalobu. Věcí se nyní zabývá soud. Společnost euroAWK má přitom reklamy v metru nadále – až do rozhodnutí soudu je nechce odstranit.

Otázkou zůstává, kdo bude reklamu pro Pražský dopravní podnik zajišťovat v případě, že smlouva se společností Rencar skutečně skončí. DPP uvažuje i o tom, že by si reklamu obstarával sám. „Představenstvo DPP zadalo úkol prověřit ekonomické a technické možnosti týkající se provozování reklamy, a to i pro případ, že by si tyto služby zajišťoval DPP vlastními silami. Jaký bude další postup, bude možno říci poté, co budou k dispozici všechny podklady,“ uvedl mluvčí Štábl.

Zájem o to inzerovat v pražský dopravních prostředcích má i reklamní společnost Bigboard. Padla už i konkrétní nabídka. „Nabízíme minimální zaručenou částku ve výši 100 milionů korun každý rok,“ potvrdil předseda představenstva Richard Fuxa. Rencar je dle slov místopředsedy představenstva Bohumila Chomáta připraven dopravnímu podniku nabídnout 110 milionů korun. Ovšem za předpokladu, že společnosti nabídne více místa pro inzerování. Prostorů pro reklamu v pražských dopravních prostředcích totiž ubývá.

Rencar vznikl v roce 1990 jako dceřiná firma DPP. Od roku 2001 je majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux. Městem vlastněný dopravní podnik drží ve společnosti Rencar zhruba třetinu.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.