MHD. Ilustrační foto.

MHD. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

Pražský dopravní podnik je v úzkých, hrozí stávka

  • 122
Vedení města dohnalo Dopravní podnik do slepé uličky. Nutí jej šetřit, snižuje dotace, hrozí odvoláváním manažerů. Zaměstnanci podniku se kvůli tomu nyní odhodlali k nevídanému kroku - spojili se odboráři s manažery, přestože tradičně a logicky jsou vztahy mezi nimi mírně řečeno napjaté.

Nyní mají ale stejný cíl: donutit zastupitele, aby výrazně posílili dotace na běžný provoz podniku. Město zkrátilo letošní rozpočet firmy o 1,9 miliardy korun určených na výdaje spojené s provozem tramvají, autobusů a metra.

Všech čtrnáct odborových organizací působících na půdě Dopravního podniku podepsalo na konci června výzvu městské radě, aby okamžitě začala řešit tíživou finanční situaci firmy. Minulý týden pak odboráři poslali dopis přímo primátorovi Pavlu Bémovi, který městskou kasu spravuje. "Odborové organizace odmítají dramatické krácení plateb a pokračující prohlubování vnitřního dluhu, které mohou zapříčinit snížení bezpečnosti provozu a snížení kvality služeb," píše se v dopise.

Manažeři i odbory ve shodě

Odboráři upozorňují také na to, že dopravce již prošel zeštíhlovací kúrou a bez protestů zrušil 1 100 pracovních míst. "Pane primátore, před přijetím mimořádných kroků Vám poskytujeme čas do 15. srpna k dofinancování dluhů v rozpočtu podniku," uzavírají dopis varováním. Mimořádnými kroky se rozumí i stávka, o níž se nyní mezi zaměstnanci stále častěji hovoří. 

Ačkoli to vedení podniku otevřeně nepřiznává, tentokrát asi poprvé v historii aktivity odborů tajně podporuje. Pod slibem anonymity někteří manažeři přiznávají: "Dopravní podnik je na hranici krachu."

Nutno říci, že dopravce pumpuje z městské kasy obrovské peníze - téměř pětinu všech prostředků, jež Praha má. Na druhou stranu jeho vozy ujedou každoročně více a více kilometrů a přepraví stále více lidí. "Jsme dlouho považováni za velkého jedlíka peněz, což mělo za následek restrukturalizaci. Nyní už nemáme rezervy, kde najít úspory," stěžuje si ředitel podniku Martin Dvořák.

Dopravce proto hodlá vyrukovat se statistikami a mezinárodními studiemi, jimiž chce dokázat politikům, že nemá šanci hospodařit se ziskem.

Klesají náklady na kilometr a také dotace

Z nich vyplývá, že Dopravní podnik od roku 2003 snížil provozní náklady na jeden ujetý kilometr z 88 korun na 76. Zároveň se snížila dotace města na tento kilometr - zatímco před šesti lety to bylo 63 korun, loni už jen 43. Tehdy však byly i nižší ceny jízdenek.

"Efektivitu našich úsporných opatření potvrzují i tři audity a studie renomovaných firem, které nenašly v nakládání s finančními prostředky a finanční politice jakoukoli pochybnost," tvrdí Dvořák.

Studie Fakulty dopravní ČVUT pak nároky firmy vůči městu potvrzují: "Náklady jsou relevantní a nevykazují žádná zřejmá nadbytečná čerpání," píše se ve studii.

Stojí za to připomenout fakt, že i přes snižující se dotace je Dopravní podnik stále nejdražším dopravcem na území města. Soukromé společnosti, které obsluhují například autobusové linky 110, 165 či 173, dostávají od města na jeden ujetý kilometr průměrně 22 korun.

Praha má hustší dopravu než evropská města

"Jenže my se musíme starat o společné zastávky, výběr jízdného, infokiosky..." připomněl další výdaje Ondřej Pečený z Dopravního podniku. Firma nyní hodlá městu předložit i mezinárodní srovnání Prahy s dopravci jiných evropských měst.

Z něj vyplývá, že Praha má oproti ostatním mnohem hustší pokrytí hromadnou dopravou, že zároveň poskytuje nejvyšší slevy pro děti, seniory a za kupony a také má nejlevnější jízdenky. Jen v jedné kategorii předstihl Prahu Stockholm - v počtu ujetých kilometrů na obyvatele.

Na druhou stranu je nutno dodat, že Pavel Bém je prvním primátorem, který si troufl do molochu zvaného Dopravní podnik píchnout. Poslal do kanceláří, garáží i vozoven auditory.

Výsledek? Loni dopravce hospodařil se ziskem, přestože oproti roku 2003 dostal od města o 2,5 miliardy korun méně. Otázkou zůstává, zda lze šetřit donekonečna. Škrty kritizuje i opozice.