Zakotvit si jachtu na Vltavě a navíc přímo pod okny svého bytu? Za pár let si tohoto luxusu budou moci užívat obyvatelé nových domů v holešovickém přístavu. Nejprve bude zastavěn břeh podél Jankovcovy ulice a později také úzký poloostrov, který říční rameno svírá z druhé strany.
Přístav pro jachty i parníky
V současnosti toto místo slouží jako ochranný přístav, kam se například při povodních přivazují lodě, aby je nestrhl proud řeky. "Tato funkce bude v části přístavu zachována, a pokud lidé projeví zájem, vznikne mezi domy i přístaviště pro jachty," řekl architekt Petr Dvořák z ateliéru A. D. N. S. Ten na projektu příznačně nazvaném Prague Marina spolupracuje s anglickými architekty ze společnosti Chapman Taylor.
Podle Dvořákových slov by se v Holešovicích mohlo začít stavět již v první polovině příštího roku. "V současné době jsme ve fázi, kdy jsme Prahu 7 požádali o územní rozhodnutí," upřesnil architekt s tím, že podobné projekty měnící staré přístavy v moderní obytné čtvrti se v minulosti uskutečnily také v jiných evropských městech.
"Je to například v Hamburku, Mnichově, Frankfurtu či v Budapešti. Holešovický přístav je však naprosto unikátní tím, že se nachází velmi blízko centra města," doplnil Tamir Winterstein, generální ředitel společnosti Lighthouse, která je developerem projektu.
PodleWintersteina tu nejprve vyrostou domy s kancelářskými prostory a zhruba 350 byty. To je však pouze malý zlomek nové čtvrti, dohromady má v přístavu vzniknout přes tisíc bytů - od malých garsonek po takové, jejichž rozloha přesáhne 200 metrů čtverečních. "Tak velký projekt se ale nedá postavit za rok. Předpokládáme, že by mohl trvat zhruba pět až sedm let," dodal Winterstein.
Rychlost výstavby záleží rovněž na tom, jaký zájem bude o první byty a kanceláře. Cena bytů se má pohybovat v rozmezí 50 až 70 tisíc korun za metr čtvereční.
Důležitou součástí areálu budou i zrekonstruované budovy původního přístavu, který byl postaven na konci 19. století. Tyto památkově chráněné stavby však dostanou zcela novou funkci a budou sloužit jako obchody a restaurace. Zachován bude také historický lodní výtah a obnoven kanál, který dříve čistil vodu v zátoce. Architekti uvažují rovněž o nové zastávce výletních parníků, kterými tudy Pražané jezdí především do trojské zoologické zahrady.
Před vodou v bezpečí
A jak bude areál ležící v těsné blízkosti Vltavy ochráněn před hrozbou povodní? Část budov na holešovickém břehu bude stát až za linií městských protipovodňových zábran. Domy na poloostrově, které budou vodou obklopeny z obou stran, ochrání zábrany, jež budou součástí projektu.
"To je samozřejmě nezbytné i pro prodejnost bytů v domech stojících na podobném místě," upozornil architekt Dvořák s tím, že v této přístavní čtvrti navíc kvůli vodě budou zcela chybět přízemní byty.