Od toho dne létají na lince mezi Prahou a Londýnem letadla British Airways s menší přestávkou pravidelně. Zatímco dnešní Airbusy A 319 či A 320 až pro 170 cestujících jsou povětšinou více méně zaplněny, před šedesáti lety tomu tak nebylo.
"Do letadel se vešlo 21 cestujících. Hlavním problémem ale bylo, že až do konce šedesátých let nebylo z politických důvodů možné, aby s britskou společností létali Češi. Často se tak stávalo, že se letělo třeba se třemi lidmi na palubě," vysvětluje Milada Koukolová, jedna z prvních zaměstnankyň British Airways v Česku.
Pro Čechy byly určeny linky ČSA, které se s British Airways o linku mezi Prahou a Londýnem dělily. ČSA vyrazily na svůj první linkový let po 2. světové válce o den později - ve čtvrtek 8. srpna a přistály na letišti Croydon.
Přijďte si za dva dny
Ještě v polovině sedmdesátých let, kdy Milada Koukolová u společnosti nastupovala, vypadala rezervace úplně jinak než dnes.
O internetu si mohli lidé nechat jen zdát a i rezervace přes společnost nebyla jednoduchou záležitostí několika minut. "Zákazník k nám přišel s určitým požadavkem na let. My museli přesně vyplnit údaje o něm a tato žádost se pak dálnopisem posílala na ústředí do Británie. Obvykle do jednoho či dvou dnů, ale někdy i déle, jsme se dočkali odpovědi. Pak zákazník musel znovu navštívit naši pobočku a zaplatit. Zpravidla hotově, přijímali jsme ale i cestovní šeky," vzpomíná Koukolová.
A částka, kterou v začátcích lidé za létání vynakládali, nebyla právě malá. "Neexistovaly ani oddělené třídy. Létání obecně bylo tak nákladné, že celé letadlo vlastně bylo první třídou," říká obchodní ředitelka Anna Chmelíková.
Před šedesáti lety lidé průměrně vydělávali 833 korun hrubého. Na zpáteční letenku do Londýna, která přišla na 7 200 korun, se tak v průměru vydělávalo přes rok a čtvrt. "Létání si tehdy mohlo dovolit tak pět procent populace," říká Chmelíková. Při dnešní průměrné mzdě kolem 19 tisíc a ceně letenky včetně poplatků začínající na zhruba dvou tisících korunách je všechno jinak. Vydělat na letenku je záležitostí dvou tří dnů.
S rozvojem letecké dopravy se začala doprava mezi Británii a Českem zhušťovat. Od roku 1993 British Airways zavedly denní linku mezi metropolemi obou zemí. Od letní sezóny následujícího roku zavádí společnost na palubách dvě letecké třídy - Club Europe a Euro Traveller.
Jak se létalo Před 60 lety a dnes | |
1946 | 2006 |
Doba letu: 4 hodiny 30 minut |
Doba letu: 2 hodiny 5 minut |
Frekvence letů: |
Frekvence letů: 7x týdně 4x denně celkem 28 letů týdně |
Kapacita cestujících na palubě letounu Vickers Viking 21 |
Kapacita cestujících na palubě airbusů A 319 a A 320 cca 170 |
Průměrná hrubá mzda: 833 Kč |
Průměrná hrubá mzda: 18 903 Kč |
Cena jednosměrné letenky: 3600 Kč |
Cena jednosměrné letenky: |
Rezervace: |
Rezervace: telefonicky, internet, kancelář, trvání několik minut |
Zdroj: British Airways |