Před vyjížďkou se vyplatí prohlídka

Ústí nad Labem -
Jízda na kole sice patří mezi základní dovednosti člověka, údržbu bicyklů však majitelé často zanedbávají. Před jednodenním výletem by si však každý cyklista měl alespoň zkontrolovat, zda kolo nemá nějakou viditelnou závadu, která by později vedla při provozu na silnici k nehodě.

Brzdy - jsou nejdůležitější částí kola, dokonce podstatnější než pohonná soustava. Na jejich správné funkci záleží často i lidský život. Na brzdových špalících by měla být dostatečně silná vrstva gumy, jinak hrozí obroušení až na kov a poškození ráfku. Měly by být nastaveny pod správným úhlem, aby brždění bylo co nejefektivnější. Za mokra brzdy fungují hůře. Nastavení správného úhlu však raději svěřte odbornému servisu. Důležité je také správné seřízení brzdových pák, které by neměly zabírat ani příliš brzy, ani až po kontaktu s řídítky. Příliš "ostré" brzdy, zejména přední, mohou při prudkém stisknutí páky zablokovat kolo, což nezřídka znamená jistý kontakt se silnicí. Měkce nastavené brzdy mohou až nebezpečně prodloužit brzdnou dráhu. Před jízdou si rovněž zkontrolujte hladký chod lanek v bovdenech.

Převodníky, pastorky a řetěz - jejich správná funkce může také fatálně ovlivnit vaši bezpečnost na silnici. Podstatné je, aby nebyla ani jedna ze součástek příliš opotřebovaná. Při příliš volném řetězu hrozí, že spadne a zadře se mezi pastorky, takzvaná kolečka, a náboj zadního kola anebo se omotá okolo převodníků, takzvaných táců. Další špatnou vlastností volného řetězu je "střílení", které cyklista zažije, když zabere pedály a řetěz přesně nezapadne na opotřebovaný zub kolečka a jezdec svůj záběr jakoby promáchne. Pokud to nečeká, může to znamenat pád na zem.

Kola - před jízdou se zajisté vyplatí zkontrolovat, zda kola pevně sedí ve vidlicích. Důležitý je také tlak v pneumatikách. Na příliš měkkých kolo v zatáčkách nesedí.

Témata: Test iDNES.cz