Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Předlužené firmy nikdo nezachraňuje

  11:00aktualizováno  11:00
Slovenské aerolinky SkyEurope mohly být krásným příkladem, jak zachránit firmu na pokraji bankrotu od úplného krachu. Díky takzvané reorganizaci měly mít možnost dostat se z dluhů a začít od nuly. Tento plán se však nepodařil.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nízkonákladový dopravce si prošel tím, co další firmy od využití reorganizace fungující na podobném principu v Česku i na Slovensku odrazuje - nedůvěra obchodních partnerů a potíže s hledáním strategického investora.

Možnosti zachránit krachující firmu využilo u nás od začátku roku do konce června jen pět zadlužených firem. "Například u pražského soudu byl od začátku roku do 7. září podán jen jediný návrh na reorganizaci. Vyhlášených konkurzů bylo naproti tomu 301," uvedl Michal Žižlavský z Asociace insolvenčních správců.

Přitom by reorganizace měla být pro dříve prosperující firmy, které se dostaly do potíží kvůli ekonomické krizi, nástroj snů. Navzdory úpadku společnost dál funguje se svým managementem pod soudní ochranou a je pravděpodobné, že v dalších letech splatí jen část svých dluhů. Navíc existuje šance, že se podaří zachovat většinu pracovních míst.

Jenže skutečnost není zdaleka tak růžová. Firma musí především přežít období před povolením reorganizace. "Musí mít dostatek prostředků, aby se vypořádala s nedůvěrou dodavatelů i odběratelů," popisuje insolvenční správce Kordárny ve Velké nad Veličkou na jihu Moravy Lee Louda.

Podnik, který před úpadkem zaměstnával i s dceřinými společnostmi na Slovensku přes sedm set lidí, podle Loudy dál funguje díky tomu, že má stálé a velké odběratele, se kterými se dá snadno komunikovat.

"V případě firmy s větším množstvím malých odběratelů to může být potíž," připustil. Podnik, který období mezi vyhlášením úpadku a povolením reorganizace i přes ochranné lhůty ze strany státu neustojí, skončí v konkurzu a většinou i v likvidaci.

Když se firmě nedaří


Rozhodnutí o úpadku: 1654
Z toho prohlášené konkurzy 963
Z toho povolené reorganizace 5

Kdo využil reorganizaci
-Henniges Automotive (výrobce automobilových těsnění)
-Ferex ŽSO (slévárenská firma)
-Kordárna (výroba technického textilu a kordů do pneumatik)
-Dagro Plzeň (výroba interiérových dílů aut)

Pramen: cribis.cz, ministerstvo spravedlnosti. Údaje za leden až červen 2009

Stát sice jako součást protikrizových opatření zmírnil počáteční podmínky pro reorganizaci, přesto se jejich počet nezvedá.

Novelizovaný zákon platí od konce července, v srpnu však byly podle údajů z rejstříku Cribis.cz podány u českých soudů jen dva návrhy na reorganizaci. Stejně jako třeba v červnu. "Je ještě brzy na nějaké hodnocení, chvíli trvá, než se firmy s instrumenty nového zákona seznámí," podotkl Jiří Markvart z advokátní kanceláře Ambruz & Dark.

O smyslu reorganizace nicméně pochybují i sami insolvenční správci. Podle Žižlavského je rychlejší a jednodušší podnik v konkurzu prodat při zachování výroby. "Lze to udělat a může to být efektivnější. Dá se to stihnout v řádu měsíců, reorganizace je práce na mnoho let," podotknul.

K co nejrychlejšímu prodeji se přiklánějí i věřitelé. Ti totiž kvůli krizi raději volí méně "rychlých peněz" než vyšší vrácenou částku za pár let. Jejich peníze, které jim firma dluží z doby před úpadkem, jsou totiž bez ohledu na zajištění spláceny až po úvěrech nebo fakturách, které si firma vzala v průběhu reorganizace.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Obal kořenící směsi Kucharek je nápadně podobný obalu známější Podravky.
Podravka získá od polského plagiátu Kucharek 200 tisíc, rozhodl soud

Potravinářská společnost Podravka získala 200 tisíc korun jako zadostiučinění za nutnost domáhat se svých práv soudní cestou proti firmě Pěkný - Unimex z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.