Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Předlužené firmy nikdo nezachraňuje

  • 0
Slovenské aerolinky SkyEurope mohly být krásným příkladem, jak zachránit firmu na pokraji bankrotu od úplného krachu. Díky takzvané reorganizaci měly mít možnost dostat se z dluhů a začít od nuly. Tento plán se však nepodařil.

Nízkonákladový dopravce si prošel tím, co další firmy od využití reorganizace fungující na podobném principu v Česku i na Slovensku odrazuje - nedůvěra obchodních partnerů a potíže s hledáním strategického investora.

Možnosti zachránit krachující firmu využilo u nás od začátku roku do konce června jen pět zadlužených firem. "Například u pražského soudu byl od začátku roku do 7. září podán jen jediný návrh na reorganizaci. Vyhlášených konkurzů bylo naproti tomu 301," uvedl Michal Žižlavský z Asociace insolvenčních správců.

Přitom by reorganizace měla být pro dříve prosperující firmy, které se dostaly do potíží kvůli ekonomické krizi, nástroj snů. Navzdory úpadku společnost dál funguje se svým managementem pod soudní ochranou a je pravděpodobné, že v dalších letech splatí jen část svých dluhů. Navíc existuje šance, že se podaří zachovat většinu pracovních míst.

Jenže skutečnost není zdaleka tak růžová. Firma musí především přežít období před povolením reorganizace. "Musí mít dostatek prostředků, aby se vypořádala s nedůvěrou dodavatelů i odběratelů," popisuje insolvenční správce Kordárny ve Velké nad Veličkou na jihu Moravy Lee Louda.

Podnik, který před úpadkem zaměstnával i s dceřinými společnostmi na Slovensku přes sedm set lidí, podle Loudy dál funguje díky tomu, že má stálé a velké odběratele, se kterými se dá snadno komunikovat.

"V případě firmy s větším množstvím malých odběratelů to může být potíž," připustil. Podnik, který období mezi vyhlášením úpadku a povolením reorganizace i přes ochranné lhůty ze strany státu neustojí, skončí v konkurzu a většinou i v likvidaci.

Když se firmě nedaří


Rozhodnutí o úpadku: 1654
Z toho prohlášené konkurzy 963
Z toho povolené reorganizace 5

Kdo využil reorganizaci
-Henniges Automotive (výrobce automobilových těsnění)
-Ferex ŽSO (slévárenská firma)
-Kordárna (výroba technického textilu a kordů do pneumatik)
-Dagro Plzeň (výroba interiérových dílů aut)

Pramen: cribis.cz, ministerstvo spravedlnosti. Údaje za leden až červen 2009

Stát sice jako součást protikrizových opatření zmírnil počáteční podmínky pro reorganizaci, přesto se jejich počet nezvedá.

Novelizovaný zákon platí od konce července, v srpnu však byly podle údajů z rejstříku Cribis.cz podány u českých soudů jen dva návrhy na reorganizaci. Stejně jako třeba v červnu. "Je ještě brzy na nějaké hodnocení, chvíli trvá, než se firmy s instrumenty nového zákona seznámí," podotkl Jiří Markvart z advokátní kanceláře Ambruz & Dark.

O smyslu reorganizace nicméně pochybují i sami insolvenční správci. Podle Žižlavského je rychlejší a jednodušší podnik v konkurzu prodat při zachování výroby. "Lze to udělat a může to být efektivnější. Dá se to stihnout v řádu měsíců, reorganizace je práce na mnoho let," podotknul.

K co nejrychlejšímu prodeji se přiklánějí i věřitelé. Ti totiž kvůli krizi raději volí méně "rychlých peněz" než vyšší vrácenou částku za pár let. Jejich peníze, které jim firma dluží z doby před úpadkem, jsou totiž bez ohledu na zajištění spláceny až po úvěrech nebo fakturách, které si firma vzala v průběhu reorganizace.