Firmu, která ovládá zhruba polovinu všech restaurací na ruzyňském letišti a která je schopna účtovat za dvě deci vody i více než stokorunu, koupili Italové přes svou rakouskou dceru Airline, Terminal & Business Catering Holding GmbH. Za FFS zaplatili v přepočtu 350 milionů korun.
"FFS bude mít silného partnera, který má bohaté zkušenosti s provozováním restaurací na mezinárodních letištích. Slibujeme si od toho celkové zlepšení nabízených služeb včetně sortimentu a cen," uvedla mluvčí Správy Letiště Praha Eva Krejčí.
Firma zatím své plány v Česku tají. Zástupci společnosti v Itálii ani v Česku se k dotazům na své podnikání, a zda zlevní, včera nevyjádřili. Podle tiskového prohlášení společnosti jednali o koupi FFS od začátku letošního roku.
Podivná smlouva na nestadardně dlouhou dobu
Zveřejnění obchodu odkrylo navíc velmi nestandardní podmínky, které pocházejí z doby, kdy Letišti šéfoval Martin Kačura. Italové se ve své tiskové zprávě sami pochlubili, že koupili firmu, která má pronájem na Ruzyni jistý až do roku 2030. Podle Pavlíny Hájkové z tiskového odboru se běžná doba pronájmu pohybuje kolem pěti let.
Podmínky smluv s FFS Správa Letiště Praha nekomentuje s odkazem na obchodní tajemství. Mezi ostatními nájemci se však mluví o tom, že nájem je v porovnání s jinými velmi nízký a smlouvu prakticky nelze vypovědět. Smlouva, která pro letiště vychází tak nevýhodně, může mít i vliv na jeho cenu při privatizaci. Na pět let se začaly plochy na letišti pronajímat až po změnách pravidel za generální ředitelky Hany Černochové.
"Nemám, co bych k tomu řekl. Na shledanou," odpověděl na dotaz MF DNES ohledně prodeje i smluv včera již bývalý spolumajitel Pavel Dvořák.
Společnosti Fast Food Servis sice přibyla konkurence, ale ne všude. Zejména v prostorech za odbavením, kde často cestující nečekaně zůstávají kvůli zpožděním hodiny navíc, si však drží téměř monopolní postavení.
. "Lidovka“ na letištiZa kolik se najíte v EU café, Fast Food Servis Voda 0,2 l - 115 Kč Pramen: ceník restaurace |
Šálek kávy za 120 korun
Firmě, která provozuje na Ruzyni třináct prodejen a restaurací, se daří: loni podle výsledků v obchodním rejstříku vykázala zisk bezmála dvacet milionů korun při obratu 150 milionů korun. V řadě provozoven FFS však musí cestující platit za občerstvení více než na největších evropských letištích v Londýně nebo Frankfurtu. Ukázalo to srovnání MF DNES.
Firma navíc občerstvení v řadě svých provozoven letos ještě zdražila. Například šálek kávy stojí v některých "kavárnách" FFS již 120 korun. Vysoké ceny dlouhodobě kritizují například cestovní kanceláře. Tvrdí, že jejich výše odrazuje české zákazníky od odletu z Ruzyně.
"Ceny na letišti naprosto neodpovídají českým příjmům a ještě jsou často dražší než jinde v Evropě," uvedl Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Letiště letos na kritiku zareagovalo sestavením průvodce, který rozděluje restaurace podle ceny.