Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šmejdi prchají do utajení, předváděcí akce drtí milionové pokuty

  11:01aktualizováno  11:01
Počet kontroverzních předváděcích akcí klesl loni o třetinu na přibližně 18 tisíc. Číslo však bude vyšší, některé totiž pořadatelé neoznamují. Takzvaní šmejdi navíc hledají nové cesty, jak oklamat seniory a prodat jim předražené zboží. Lákají například na výhry poukázek za desítky tisíc při nákupu zboží. Poukázky ale nikdy nevydají.

Pozvánka na předváděcí akci v Cítově, pořádané firmou Bohemia Tour Trade s.r.o. | foto: Detektivní firma s.r.o.iDNES.cz

Na první pohled čísla o předváděcích akcích za loňský rok vypadají mírně optimisticky. Počet předváděcích akcí, které organizátoři musejí oznamovat České obchodní inspekci, klesl z 27 600 na 18 200. Nicméně část akcí takzvaní šmejdi neoznamují.

SERIÁL: Pozor na šmejdy!


Inspekce loni provedla 420 kontrol, na porušování zákona přitom narazila v téměř 81 procentech. Toto číslo neklesá. Šmejdi akce neoznamují, informují klamavě o možnosti vrácení zboží, reklamacích, podávají nepravdivé informace o firmě nebo výrobcích a často se chovají agresivně.

Seriál Šmejdi

Kontroloři, kteří se dostali na předváděcí akce, zjistili nové formy nekalých praktik. „Mezi nimi například lákání na ‚výhry’ platebních karet či poukázek v hodnotě 80 až 200 tisíc korun. Přestože jejich získání bylo podmíněno uzavřením kupní smlouvy na předváděné zboží, ani po uzavření smlouvy a úhradě požadované částky nebyly spotřebitelům přislíbené platební karty ani poukázky nikdy předány,“ popsal úřad.

Inspekce loni pořadatelům předváděček udělila 258 pokut v celkově výši 29,6 milionu korun. Největším hříšníkem s pokutami za 5,3 milionu korun byla společnost Pneubotky, která je nyní v likvidaci.

TABULKA: 10 subjektů podle celkové výše všech pokut v právní moci v roce 2015

Společnost TZTransport dostala pokuty za téměř čtyři miliony korun a známá předváděčková firma Spokojená domácnost má zaplatit 1 980 000 korun.

„Při stanovení výše sankcí byl brán zřetel na vysokou míru společenské nebezpečnosti protiprávního jednání kontrolovaných subjektů a také na to, že cílovou skupinou pořadatelů předváděcích prodejních akcí a následně obětmi jejich podnikatelské činnosti jsou převážně senioři,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

I přes klesající počet předváděcích akcí takzvaní šmejdi s podvody nekončí, ty spíše mění svou formu. Na jedné straně se postupně utahuje legislativa. Od letoška nesmějí organizátoři těchto akcí do sedmi dnů od uzavření kupní smlouvy přijímat žádné peníze. Prodejci však změnili taktiku, pozvánky už nerozdávají jako letáky, ale zasílají adresně s identifikačním kódem. I proto počet kontrol loni klesl, na akce totiž není tak snadné se dostat. Některé předváděcí akce se navíc konají za zavřenými dveřmi přímo v sídle firmy a je těžké praktiky odhalit.

Ve 120 případech dělali organizátoři prezentací kontrolorům obstrukce a nespolupracovali.

TABULKA: Předváděcí prodejní akce v roce 2015






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.