PŘEHLEDNĚ: Policii zajímají peníze na železnici. Kam miliardy tečou?

  • 24
Na české železnici panoval loni mezi dodavateli na první pohled idylický stav. Firmy proti sobě nebojovaly přes antimonopolní úřad, naopak se spojovaly do různých sdružení. Několik loňských zakázek je však důvodem rozsáhlé úterní policejní razie. Podívejte se na přehled hlavních příjemců zakázek.

Největší objem zakázek končí stále u stejných firem, jak ukazuje přehled, který sestavila MF DNES z dat získaných ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Sestavit ale přesný přehled o tom, kdo ze zakázek získává nejvíce peněz, je čím dál složitější. Firmy se spojují do různých sdružení, kde není znám přesný podíl práce jednotlivých účastníků.

Velká razie kvůli zakázkám: policie zasahovala na ministerstvu i v SŽDC

Z více než 20 miliard, které od začátku roku 2015 do března letošního roku vysoutěžila SŽDC, si ukousl největší objem zakázek Strabag Rail, ve kterém zasahovala v úterý rovněž policie. Někdejší Viamont DSP založený exministrem dopravy Alešem Řebíčkem se navíc podílel i na dalších zakázkách, které soutěžil ve sdružení s dalšími firmami.

Stavební zakázky na železnici si přitom rozdělují víceméně stále ty samé firmy, což v minulosti kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad (více čtěte zde).

Do byznysu staveb na železnici se loni pokusila proniknout i firma Klement ve spolupráci s maďarskou společností A-Híd, avšak neuspěla. Ze zakázky na trať Hanušovice - Jeseník odešla, protože se ji nepodařilo opravit včas. Mezi SŽDC a firmou stále probíhá dohadování, kolik zaplatí pokutu za nedodržení termínu.

Firmy s nejvíce zakázkami u SŽDC od 1. ledna 2015 do 7. března 2016:
Strabag Rail2 444,8 milionu
Skanska1 274,2 milionu
Chládek & Tintěra (vč. Hroší stavby Morava)1 268,1 milionu
OHL ŽS635,2 milionu
IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc610,5 milionu

Železniční stavební firmy od sdružování v minulosti ustupovaly kvůli krizi a nedostatku zakázek, loni se ale ochotně znovu spojovaly.

Obří objem zakázek vede k tomu, že firmy si mohly loni vybírat, do jakých soutěží půjdou. V řadě případů v nich byla jen jedna či dvě firmy. Tomu odpovídají i ceny, běžně SŽDC loni vysoutěžilo zakázky i za více než 100 procent odhadované ceny. V silničním stavitelství, kde je konkurence výrazně větší, se přitom ceny stále drží i o několik desítek procent níže, než uvádí projekt.

I přes skutečnost, že SŽDC je počtem i objemem zakázek jedním z největších zadavatelů v zemi, jen minimum soutěžících se obrací na antimonopolní úřad. Aktuálně ÚOHS řeší jen malou projekční zakázku. I ta může být přelomová: hegemonii pár projekčních firem se snaží narušit společnost Eltodo, která v soutěži na rekonstrukci traťového úseku Přibyslav - Pohled nabídla v soutěži na projekt nejnižší cenu. Její vítězství napadá u ÚOHS společnost Sudop Praha.

V kauze zakázek SŽDC padl návrh na vazbu pro prvního z obviněných

I v té přitom v úterý zasahovala policie. Sudop bezkonkurenčně vede v objemu zakázek v projekčních pracích. Společnosti patřící do Sudop Group za loňský rok získaly zakázky za čtvrt miliardy korun.

Letos by se mohla konkurence na železnici ve stavitelství zvýšit. Zakázek už není tolik, protože skončil finiš s evropskými dotacemi. Barometrem konkurence by mohla být velká soutěž na modernizaci pražské trati z Hostivaře do Vršovic za více než tři miliardy korun. Firmy mají nabídky odevzdat v dubnu.