Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PŘEHLED: Peněz na železnici ubude. Kde čekají cestující výluky?

  13:01aktualizováno  13:01
O čtyřicet procent méně peněz na opravy tratí oproti loňskému roku má letos k dispozici Správa železniční dopravní cesty. Na české železnici čekají cestující i přesto dlouhé výluky, které přinesou nejprve komplikace, ale následně i rychlejší cestování.

Železničáři budují lepší spojení mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Stavbu zatím provázejí výluky. | foto: Tomáš Kubelka

SŽDC měla loni rozpočet 43 miliard korun, na letošní rok má schválený rozpočet 25 miliard korun. Menší objem peněz se na kolejích projeví především v počtu výluk i v délce z nich vyplývajících omezení.

Výluky na letošní rok začala řešit SŽDC už loni na jaře, roční plán výluk pak schválil Drážní úřad na podzim. Nejde však o zcela závazný materiál. Rozsáhlý přehled je k dispozici na webu Drážního úřadu.

„Bude se měnit, doplňovat a nadále upřesňovat. Výluky zařazené do ročního plánu výluk mnohdy nezačnou v požadovaných termínech, protože prioritou bude dokončení staveb z roku 2015,“ potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Řada staveb totiž nabrala loni zpoždění a budou pokračovat letos.

Stavební boom loňského roku výrazně vyšrouboval ceny stavebních prací, v zakázkách byl často jen jediný uchazeč a ceny byly vyšší než rozpočet. Tento trend pokračuje dál: například oprava trati z Ústí nad Orlicí do Letohradu bude namísto rozpočtovaných 437 milionů stát 483 milionů korun. SŽDC smlouvu s vítězným sdružením ÚLET (Chládek a Tintěra + Porr) uzavřela loni na na konci roku.

Výluky na tratích v roce 2016
ÚsekDetaily
České Budějovice – Borovanyčerven - říjen, 125 dní nepřetržitá výluka
Kroměříž - Hulín17. 8. – 30. 9. 2016, 45 dní nepřetržitá výluka
Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicítřicet dní nepřetržitá výluka v srpnu
Veřovice - Hostašovice30 dní v srpnu nepřetržitá výluka
Olomouc - Šternberkna jaře nepřetržité výluky v úseku Olomouc - Bohuňovice
Olomouc - Krnovnepřetržité výluky v úseku Olomouc - Velká Bystřice, oproti původnímu plánu jich bude méně
Opava - Krnovv ročním plánu naplánované výluky v různých etapách na prakticky celý rok, akce má ale problém se získáním stavebního povolení, a proto může dojít k odkladu
Zábřeh na Moravě - Jeseníknepřetržité výluky několik měsíců, stavba skončila loni fiaskem a musí se vysoutěžit znovu
Břeclav – Znojmo100 dní nepřetržité výluky mezi Hodonicemi a Znojmem v druhé polovině roku, možný posun do dalšího roku
Hradec Králové – Jaroměř107 dní nepřetržité výluky od poloviny března
Trutnov – Chlumec nad CidlinouV plánech jsou různě dlouhé nepřetržité výluky v různých úsecích na revitalizaci a opravy tratí. Například mezi Roztoky u Jilemnice a Starou Pakou tříměsíční nepřetržitá výluka. Akce proběhnou v druhé polovině roku
Ústí nad Orlicí – Letohrad70 dní nepřetržitá výluka od poloviny března
Žatec – Chomutovměsíční nepřetržitá výluka v druhé polovině roku
Ostrava - Vítkovice - Ostrava-Kunčicevýluka jedné z kolejí 160 dní nepřetržitě od března do srpna, souběžně Ostrava-Vítkovice – Ostrava-Bartovice střídavě obě koleje 14. 3. - 24. 4. 2016
Horní Lideč - Hranice na Moravěkvůli nedokončení staveb z roku 2014, omezení provozu na jednu kolej, přesné termíny se upřesňují. Bez nutnosti náhradní dopravy autobusy
Olomoucdokončování rozsáhlé modernizace železničního uzlu
Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicídvakrát pět dní nepřetržité výluky obou kolejí na hlavním železničním koridoru pro nutnou údržbu v září, zpozdí vlaky mezi Českem a Moravou, regionální vlaky budou mít nahrazeny autobusy
Úvaly - Praha - Běchovicedokončování rozsáhlé modernizace do konce března, největší omezení v první dekádě února a března, předpokládá se odklonové vedení rychlíků přes Nymburk a Lysou nad Labem
Rekonstrukce haly hlavního nádraží v Prazerychlíky z Děčína proto končí na Masarykově nádraží
Praha hlavní nádraží - Praha - Hostivařpřestavba trati, posun směrem k Vršovicím, omezování provozu bez nutnosti zavedení náhradní dopravy
Lysá n.L. – Praha-Vysočanyoprava některých úseků bez nutnosti náhradní dopravy, ale s předpokládaným dopadem na přesnost
Mladá Boleslav - Nymburknepřetržitá výluka v době celozávodní dovolené ve Škoda Auto
Česká Lípavelká modernizace celého nádraží a tratí v jeho okolí - několik různých akcí s většinou kratšími nepřetržitými výlukami
Praha- České Budějovicedokončující práce na stavbách realizovaných do roku 2015, ve druhé polovině roku 2016 se předpokládá zahájení prací na dalším úseku Chotoviny – Olbramovice s denními výlukami
Plzeňpokračující modernizace plzeňského uzlu. Řada etap výluk výrazně ovlivňujících plynulost provozu včetně nutnosti zavedení náhradní dopravy u vlaků směr Klatovy
Zdroj: České dráhy
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.