Češi platí v porovnání s evropským průměrem nízké daně jak při nákupu auta, tak na spotřební dani z pohonných hmot. Vyplývá to z nové analýzy Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) o zdanění osobních aut.
Česko je jednou z osmi zemí, kde se při nákupu auta platí pouze daň z přidané hodnoty. Ve většině zemí se ještě hradí další daň při registraci vozu podle toho, jak je velké či jaké má emise škodlivin, především CO2. Nejvyšší daň z přidané hodnoty mají Maďaři (27 %), nejnižší je v Lucembursku a na Maltě (17 %).
Data o zdanění ale neukazují reálnou dostupnost nových aut, ta záleží i na výši průměrného příjmu.
U spotřební daně mají nejnižší sazby Bulhaři: z každých tisíc litrů benzínu se odvádí 363 eur, u nafty 330 eur. Češi jsou se svoji daní 473 (benzín) a 403 eur (nafta) zhruba v polovině žebříčku, kterému nejvyšším zdaněním vévodí Nizozemsko (770 eur u benzínu) a Velká Británie (674 eur u nafty).
Daň vyšší než kupní cena
Zeměmi s extrémním zdaněním aut v Evropské unii je především Dánsko a Nizozemsko. V Dánsku zaplatíte při koupi daň ve výši 25 procent a pak ještě speciální registrační poplatek. Ten se odvíjí od ceny vozidla. Zákazník za nové auto zaplatí nejméně 105 % z 81 700 dánských korun (zhruba 311 tisíc českých korun) a 150 % ze zbývající hodnoty vozu.
Od toho jde ale ještě odečíst bonusy například za bezpečnostní vybavení či nižší spotřebu. Například nejlevnější Škoda Fabia tak v Dánsku vyjde na 468 tisíc korun, zatímco v Česku na necelých 210 tisíc.
Statistiky pro jednotlivé země ukazují velký rozdíl k přístupu ve zdanění: například ve Švédsku zaplatí dvojnásobnou silniční daň majitelé naftových motorů, naopak velmi zvýhodněná jsou auta na biolíh.
V Česku zatím žádné daně kromě DPH pro pořízení vozidla nejsou, uvažuje o nich ale Národní akční plán čisté mobility. O zavedení daně například podle spotřeby či velikosti vozu se ale ještě nerozhodlo a aktuálně to ani nehrozí.
Stát | DPH (%) | Zvláštní daň za registraci auta |
---|---|---|
Belgie (Valonsko) | 21 | Podle objemu válců, stáří a emisí CO2 |
Belgie (Vlámsko) | 21 | Podle EURO, paliva, stáří a emisí CO2 |
Bulharsko | 20 | - |
Česko | 21 | - |
Chorvatsko | 25 | Podle kupní ceny a emisí CO2 |
Dánsko | 25 | 105 % z ceny do 81700 DKK + 180 % zbytku |
Estonsko | 20 | - |
Finsko | 24 | Podle kupní ceny a emisí CO2 (5 % až 50 %) |
Francie | 20 | Podle emisí CO2 (od 150 do 8 000 EUR) |
Irsko | 23 | Podle emisí CO2 (od 14 % do 36 %) |
Itálie | 22 | Podle kilowatt, hmotnosti a počtu sedadel |
Kypr | 19 | Podle emisí CO2 |
Litva | 21 | - |
Lotyšsko | 21 | Podle emisí CO2 |
Lucembursko | 17 | - |
Maďarsko | 27 | Podle objemu válců a emisí |
Malta | 17 | Podle kupní ceny, emisí CO2 a délky vozu |
Německo | 19 | Platí se roční daň podle emisí, v přepočtu v průměru v řádu tisíců korun. |
Nizozemsko | 21 | Podle ceny a emisí CO2 |
Polsko | 23 | Podle objemu válců (3,1 % až 18,6 %) |
Portugalsko | 23 | Podle objemu válců a emisí CO2 |
Rakousko | 20 | Podle emisí CO2 (maximálně 32 %) |
Řecko | 23 | Podle objemu válců a emisí (od 5 % do 50 %) |
Rumunsko | 20 | Podle objemu válců a emisí CO2 |
Slovensko | 20 | Podle počtu kilowatt |
Slovinsko | 22 | Podle kupní ceny a emisí CO2 |
Španělsko | 21 | Podle emisí CO2 (Od 4,75 % do 14,75 %) |
Spojené království | 20 | - |
Švédsko | 25 | - |
Zdroj: ACEA Tax Guide |