Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SROVNÁNÍ: Češi z nového auta odvedou na daních pětkrát méně než Dánové

  12:44aktualizováno  12:44
Pokud by se tuzemští politici rozhodli více zdanit pořízení a vlastnictví osobního auta, mohou k tomu mít dobrou výmluvu. Daně a poplatky za auta jsou v Česku jedny z nejnižších v Evropě. Ve výsledku tak třeba Dánové za fabii zaplatí dvakrát víc než Češi, kteří platí jen DPH.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Češi platí v porovnání s evropským průměrem nízké daně jak při nákupu auta, tak na spotřební dani z pohonných hmot. Vyplývá to z nové analýzy Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) o zdanění osobních aut.

Česko je jednou z osmi zemí, kde se při nákupu auta platí pouze daň z přidané hodnoty. Ve většině zemí se ještě hradí další daň při registraci vozu podle toho, jak je velké či jaké má emise škodlivin, především CO2. Nejvyšší daň z přidané hodnoty mají Maďaři (27 %), nejnižší je v Lucembursku a na Maltě (17 %).

Data o zdanění ale neukazují reálnou dostupnost nových aut, ta záleží i na výši průměrného příjmu.

U spotřební daně mají nejnižší sazby Bulhaři: z každých tisíc litrů benzínu se odvádí 363 eur, u nafty 330 eur. Češi jsou se svoji daní 473 (benzín) a 403 eur (nafta) zhruba v polovině žebříčku, kterému nejvyšším zdaněním vévodí Nizozemsko (770 eur u benzínu) a Velká Británie (674 eur u nafty).

Daň vyšší než kupní cena

Zeměmi s extrémním zdaněním aut v Evropské unii je především Dánsko a Nizozemsko. V Dánsku zaplatíte při koupi daň ve výši 25 procent a pak ještě speciální registrační poplatek. Ten se odvíjí od ceny vozidla. Zákazník za nové auto zaplatí nejméně 105 % z 81 700 dánských korun (zhruba 311 tisíc českých korun) a 150 % ze zbývající hodnoty vozu.

Od toho jde ale ještě odečíst bonusy například za bezpečnostní vybavení či nižší spotřebu. Například nejlevnější Škoda Fabia tak v Dánsku vyjde na 468 tisíc korun, zatímco v Česku na necelých 210 tisíc.

Statistiky pro jednotlivé země ukazují velký rozdíl k přístupu ve zdanění: například ve Švédsku zaplatí dvojnásobnou silniční daň majitelé naftových motorů, naopak velmi zvýhodněná jsou auta na biolíh.

V Česku zatím žádné daně kromě DPH pro pořízení vozidla nejsou, uvažuje o nich ale Národní akční plán čisté mobility. O zavedení daně například podle spotřeby či velikosti vozu se ale ještě nerozhodlo a aktuálně to ani nehrozí.

Jak se kde daní nákup a registrace auta?
StátDPH (%)Zvláštní daň za registraci auta
Belgie (Valonsko)21Podle objemu válců, stáří a emisí CO2
Belgie (Vlámsko)21Podle EURO, paliva, stáří a emisí CO2
Bulharsko20-
Česko21-
Chorvatsko25Podle kupní ceny a emisí CO2
Dánsko25105 % z ceny do 81700 DKK + 180 % zbytku
Estonsko20-
Finsko24Podle kupní ceny a emisí CO2 (5 % až 50 %)
Francie20Podle emisí CO2 (od 150 do 8 000 EUR)
Irsko23Podle emisí CO2 (od 14 % do 36 %)
Itálie22Podle kilowatt, hmotnosti a počtu sedadel
Kypr19Podle emisí CO2
Litva21-
Lotyšsko21Podle emisí CO2
Lucembursko17-
Maďarsko27Podle objemu válců a emisí
Malta17Podle kupní ceny, emisí CO2 a délky vozu
Německo19Platí se roční daň podle emisí, v přepočtu v průměru v řádu tisíců korun.
Nizozemsko21Podle ceny a emisí CO2
Polsko23Podle objemu válců (3,1 % až 18,6 %)
Portugalsko23Podle objemu válců a emisí CO2
Rakousko20Podle emisí CO2 (maximálně 32 %)
Řecko23Podle objemu válců a emisí (od 5 % do 50 %)
Rumunsko20Podle objemu válců a emisí CO2
Slovensko20Podle počtu kilowatt
Slovinsko22Podle kupní ceny a emisí CO2
Španělsko21Podle emisí CO2 (Od 4,75 % do 14,75 %)
Spojené království20-
Švédsko25-
Zdroj: ACEA Tax Guide
Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.