Na druhou stranu mohli žádat o vrácení DPH zaplacené v ceně zboží.
To už po vstupu do unie možné nebude, u dražšího zboží však odpadne veškeré papírování a v tuzemsku se už nic doplácet nebude.
I Češi tak budou moci naplno využít příznivějších cen řady výrobků v Evropské unii. "V různých členských státech budou existovat různé druhy zboží, které budou pro spotřebitele zajímavé," potvrzuje konzultantka PricewaterhouseCoopers Hana Krausová.
Třeba džíny Levi's vyjdou v Bruselu na 1650 korun, zatímco v Praze přes dva tisíce. Ještě výraznější rozdíly jsou u elektroniky, například u digitálních fotoaparátů.
Naopak při výpravě do Spojených států, Ruska a dalších zemí mimo Evropskou unii si bude moci Čech dovézt bez placení tuzemského cla a daně zboží jen do šesti tisíc korun. Zůstane mu však možnost požádat ruské či americké celníky o vrácení tam zaplacených daní.
Na nových pravidlech vydělá i státní pokladna. Turisté z EU ztratí v Česku, stejně jako my u nich, právo na vracení daně. "Letos očekáváme pokles vratek o více než dvě třetiny," říká Eva Nováková z tiskového oddělení ministerstva financí s tím, že loni stát vrátil turistům DPH za 560 milionů korun.
O část práce tak přijdou i firmy, které se živí zprostředkováváním vrácení daně. "Pokles bude, ale ne tak dramatický. Už teď mezi našimi zákazníky převládají Rusové, Američané a Japonci," říká Milan Gazdík z firmy Global Refund, přes kterou si ročně nechá v tuzemsku vrátit daň statisíce cizinců.
S úbytkem klientů z řad Evropanů se chce Global Refund více zaměřovat na jiné národy. "Během několika let očekáváme expanzi čínských turistů," dodává Gazdík.
Limity pro dovoz cigaret a alkoholu se zvýší
Výjimkou z neomezeného dovozu zboží po začlenění do unie zůstanou cigarety a alkohol. Ale i tak si budou moci Češi na místo dnešních dvou set dovézt například z Polska čtyřikrát více levnějších cigaret a na místo dvou litrů francouzského vína hned devadesát.
Naopak prodejci cigaret v Česku se nemohou těšit na to, že by nízká cena cigaret nalákala k nákupům třeba Němce. "U cigaret bude i nadále platit omezení 200 kusů. Nižší limit než pro původní členy Evropské unie bude i u alkoholu, zřejmě dva litry na osobu," říká Kaja Klügelová z celního úřadu ve Frankfurtu nad Mohanem.
Podobně chránit se chtějí ještě několik let i další státy, dokud se nesrovná výše spotřebních daní v Česku s evropskou. "Je to ta nejhorší situace, Němec nesmí a Čech může," říká Richard Vavřík ze společnosti Reemtsma vyrábějící marsky.
Evropou křižují překupníci aut Podnikatel Jiří Starosta tvrdí, že dokáže z jihu Evropy přivézt luxusně vybavené nové volvo a za českou cenu k němu jako bonus přibalit ještě jedno malé auto. "Buď Suzuki Swift, nebo Fiat Pandu a možná i fabii," říká Starosta. Není to proto, že by byl napojen na mafii. Spolupracuje s celoevropskou sítí "nezávislých dovozců", která vyhledává rozdíly v cenách aut a vozí je po Evropě z jedné země do druhé. Evropská komise tento týden ukázala, že prostor pro takový výdělek není malý. Ceny u stejných aut se liší až o třicet procent. "Značky Škoda, Volkswagen, Peugeot a Fiat mají největší rozdíly," stojí v čerstvé zprávě komise. Automobilky těmito rozdíly reagují na skutečnost, že některé země nasazují na koupi auta vysoké daně, a tak svou cenu musí stlačit, aby lidé na auta měli. Zisky se pak dohánějí tam, kde jsou daně nízké. Různé značky jsou navíc v různých zemích jinak oblíbené, a tak je třeba ceny přizpůsobit preferencím spotřebitelů. Až v květnu odpadnou hranice a Česko přejde na nový režim daně z přidané hodnoty, obchod mimo oficiální dealerské sítě by se měl zjednodušit. "Papírování s koupí auta v cizí zemi je ale hrozné, jedinec nemá šanci to zvládnout," soudí Marc Nederveen ze společnosti Eurotax, která vývoj cen aut sleduje. Prostor pro specializované překupníky se tím podle něho ještě zvětšuje. |