Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


„Překvapení“ pro dráhy: cestující chtějí nové vlaky místo starých

  13:23aktualizováno  13:32
Cestující, kteří jeli ve čtvrtek 7. května a v neděli 10. května rychlíkem Olše mezi Českým Těšínem a Prahou, se dočkali příjemného překvapení. Místo tři desítky let starých vagonů s kupé a koženkovými sedačkami nasadily dráhy moderní patrové vlaky CityElefant s klimatizací. Jezdí obvykle v okolí Prahy a Ostravy.

CityElefant | foto: České dráhy

Dopravce si chtěl otestovat, jak budou lidé na změnu reagovat a zda jsou vlaky nakupované především na krátké tratě vhodné i pro přepravu na dlouhé vzdálenosti. Výsledek nebyl nijak překvapivý: 71 procent cestujících by dalo přednost novému vlaku, jen 15 procent upřednostnilo starý.

Zbytku je to jedno nebo to nedokáže posoudit. Minimálně do poloviny června, kdy dojde k dílčí změně jízdního řádu, tak budou dráhy nový vlak na tento spoj nasazovat pravidelně.

Co chtějí cestující

CityElefant - 71 procent

Klasické vagony - 15 procent

Je jim to jedno - 9 procent

Neumějí posoudit - 5 procent

Zdroj: ČD

Podle jejich mluvčího Ondřeje Kubaly nebudou dvě spojené jednotky vyslané na víkend z Prahy do Českého Těšína v okolí hlavního města o víkendu chybět.

"Během soboty a neděle nepotřebujeme pro provoz tolik souprav jako ve všední den," uvedl mluvčí. Na zvýšení komfortu i v dalších rychlících se však cestující zatím těšit nemohou. "Klíčovou roli budou mít vlaky CityElefant stále v příměstské dopravě, kde je potřebují lidé nejvíc," říká náměstek šéfa drah pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zejména v okolí Prahy nahrazují patrové vlaky, kterých už mají dráhy 51, čtyřicet let staré soupravy přezdívané žabotlamy. Jsou už za hranicí životnosti a nepomůže jim ani rekonstrukce. Naopak u klasických vagonů je podle drah možné ještě dílčí opravy uskutečnit. Vybrané vozy pro dálkové spoje tak dostávají například nové potahy sedaček nebo se u nich mění podlaha.

Větší změnu by měla přinést až dodávka stovky starších modernizovaných vagonů ze zahraničí. O té se však už téměř dva roky pouze mluví. Z původně plánované koupě vozů od německých drah sešlo, protože Českým drahám nevyhovovaly nabízené podmínky smlouvy. V nejbližší době však firma slibuje vypsání dalšího výběrového řízení.

Co považují cestující za důležité

Čistý interiér - 98 procent

Tichá jízda - 90,3 procenta

Klimatizace - 85,9 procenta

Informace o zastávkách na displeji - 70,6 procenta


Jste spokojeni s kvalitou vlaků v ČR?

celkem hlasů: 9447

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. května 2009. Anketa je uzavřena.

Ne 8272
Ano 770
Nevím 405




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.