CityElefant

CityElefant | foto: České dráhy

„Překvapení“ pro dráhy: cestující chtějí nové vlaky místo starých

  • 237
Cestující, kteří jeli ve čtvrtek 7. května a v neděli 10. května rychlíkem Olše mezi Českým Těšínem a Prahou, se dočkali příjemného překvapení. Místo tři desítky let starých vagonů s kupé a koženkovými sedačkami nasadily dráhy moderní patrové vlaky CityElefant s klimatizací. Jezdí obvykle v okolí Prahy a Ostravy.

Dopravce si chtěl otestovat, jak budou lidé na změnu reagovat a zda jsou vlaky nakupované především na krátké tratě vhodné i pro přepravu na dlouhé vzdálenosti. Výsledek nebyl nijak překvapivý: 71 procent cestujících by dalo přednost novému vlaku, jen 15 procent upřednostnilo starý.

Zbytku je to jedno nebo to nedokáže posoudit. Minimálně do poloviny června, kdy dojde k dílčí změně jízdního řádu, tak budou dráhy nový vlak na tento spoj nasazovat pravidelně.

Co chtějí cestující

CityElefant - 71 procent

Klasické vagony - 15 procent

Je jim to jedno - 9 procent

Neumějí posoudit - 5 procent

Zdroj: ČD

Podle jejich mluvčího Ondřeje Kubaly nebudou dvě spojené jednotky vyslané na víkend z Prahy do Českého Těšína v okolí hlavního města o víkendu chybět.

"Během soboty a neděle nepotřebujeme pro provoz tolik souprav jako ve všední den," uvedl mluvčí. Na zvýšení komfortu i v dalších rychlících se však cestující zatím těšit nemohou. "Klíčovou roli budou mít vlaky CityElefant stále v příměstské dopravě, kde je potřebují lidé nejvíc," říká náměstek šéfa drah pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zejména v okolí Prahy nahrazují patrové vlaky, kterých už mají dráhy 51, čtyřicet let staré soupravy přezdívané žabotlamy. Jsou už za hranicí životnosti a nepomůže jim ani rekonstrukce. Naopak u klasických vagonů je podle drah možné ještě dílčí opravy uskutečnit. Vybrané vozy pro dálkové spoje tak dostávají například nové potahy sedaček nebo se u nich mění podlaha.

Větší změnu by měla přinést až dodávka stovky starších modernizovaných vagonů ze zahraničí. O té se však už téměř dva roky pouze mluví. Z původně plánované koupě vozů od německých drah sešlo, protože Českým drahám nevyhovovaly nabízené podmínky smlouvy. V nejbližší době však firma slibuje vypsání dalšího výběrového řízení.

Co považují cestující za důležité

Čistý interiér - 98 procent

Tichá jízda - 90,3 procenta

Klimatizace - 85,9 procenta

Informace o zastávkách na displeji - 70,6 procenta


Jste spokojeni s kvalitou vlaků v ČR?

celkem hlasů: 9447

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 30. května 2009. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 8272
Ano
Ano 770
Nevím
Nevím 405